Ny podkast: To som elsker tre

Sofie valgte linje med hjertet. Hva de fleste andre jenter gjør, brydde hun seg ikke om.

To unge kvinner foran reisverk til hytter. - Klikk for stort bildeSofie Stave Johannessen (t.v.) vil bli tømrer og regner med å bygge sitt eget hus en gang. Faglærer Vibeke Lian oppfordrer jenter til å velge utradisjonelt. Tangen vgs
Å si at hun så lyset, er kanskje å ta litt hardt i. Men da Sofie Stave Johannessen var på Åpen dag på Tangen, åpnet det seg en fristende yrkesvei.

I en fersk episode av podkasten Tangenfolk forteller Sofie at hun sammen med moren ruslet gjennom skolens flotte bygg og snuste på forskjellige linjer man har å by på her. Studiespesialiserende? Nei. Frisør? Nei. Medier og kommunikasjon? Nei.

Hytter og trapp

Så gikk turen til verkstedene for byggfag. Og da Sofie nådde treavdelingen, skjedde det: Her så hun hytter under bygging, hun oppdaget ei trapp noen holdt på å lage.

-Dette vil jeg også gjøre, tenkte Sofie.

Og nå må vi trekke fram oldefaren hennes. Han var riktignok i byggebransjen, med da som betongarbeider. Likevel skal ingen utelukke at hans interesse for praktisk arbeid slo inn da oldebarnet valgte tømrerlinjen. Gener går igjen.

Nå sitter Sofie i podkaststudio sammen med en av lærerne for vg1-elevene på byggfag, nemlig Vibeke Lian. De snakker om jenter som velger utradisjonelt.

Vibeke Lian, lærer i byggfag

Eneste kvinne

Selv tok Vibeke først fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Så, 23 år gammel, begynte hun å utdanne seg innen byggfag, ble tømrer og siden lærer i faget. Som eneste kvinne på Tangen.

- Det er viktig at jenter velger et yrke de har lyst til og gjerne tenker litt utradisjonelt. Vi er ofte litt mindre og svakere enn guttene, men med riktig teknikk og en del stahet er det ikke noe problem for ei jente å være tømrer, sier Vibeke.

Blant elevene på byggfag på Tangen er det bare en liten håndfull jenter. Så Sofie forsøker å friste ungdomsskoleelever som skal søke videregående:

-Søsteren min vurderer sterkt byggfag, og jeg dytter på så godt jeg kan.