Ny podkast: Sånn kommer du ikke til muntlig eksamen

Han opptrer gjerne med oransje parykk i undervisningen. Men Egil fraråder eksamenskandidater å stille i oppsiktsvekkende frisyre eller antrekk.

Bild mann med oransje parykk - Klikk for stort bildeBildetekst: Eksamen er gøy, men helst uten selvlysende kunsthår, mener avdelingsleder Egil Ellenes. Tangen vgs

- Unngå joggebukse. Muntlig eksamen skal jo være litt høytidelig, så pene klær er en selvfølge. Men ikke noe oppsiktsvekkende, råder Egil Ellenes i en ny episode av podkasten Tangenfolk.

Han er norsklærer og avdelingsleder for humanistiske fag på Tangen. Fra flere Oslo-skoler har han rik erfaring med muntlig eksamen, og i podkasten gir han elever gode råd om denne formen for prøvelse.

Under en muntlig eksamen i norsk for noen år siden opplevde han at kandidaten, eksaminator og sensor måtte ha en lang pause med krampelatter før de kom videre. Stikkord: Halvdan Koht. Hør podkasten og knegg selv.

Mai og juni er de klamme henders og de kokte hoders tid på videregående. Egil beroliger: -Eksaminator og sensor er ikke ute etter å avsløre hva du ikke kan, men prøver å få fram det beste i deg.

I podkasten får du blant annet svar på dette:

*Hvordan bør jeg holde presentasjonen min før utspørringen begynner?

*Skal jeg under eksaminasjonen ta initiativet, eller svare kort og vente på neste spørsmål?

*Hva er det verste jeg kan svare?

*Er det lov å be om timeout?

*Gjør jeg det dårligere hvis jeg er nervøs?

*Kan jeg klage på eksamensresultatet?