Ny podkast: Isa flyttet fra Sverige til Norge, men lot surströmmingen bli igjen

Innimellom skramling med gryter og kar på skolens kjøkken høres et språk med sølvklang. Det kommer fra Småland.

Ung, smilende jente - Klikk for stort bildeIsa kom til Tangen og Kristiansand fra byen Växsjö i Småland. Tangen vgs

Tangens ferske, svenske elev i Restaurant- og matfag har en herlig fanfare av et navn: Karin Isabelle Anja Öljymäki Gustavsson. Men siden tiden visstnok er knapp i våre dager, kaller hun seg Isa.

I den nye episoden av podkasten Tangenfolk kommer en ikke utenom surstrømming, denne manndomsprøven av en svensk rett.

Kvelning

-Når man åpner burken, føler man seg riktig ille og får kvelningsfornemmelser, advarer Isa. Hun har aldri iført seg denne silderetten og kommer aldri til å gjøre det. Ganske forståelig, siden surströmming ifølge overlevende smaker en blanding av Svartedauden, selvdød rotte og svette tennissokker.

I podkasten får du svar på blant annet disse spørsmålene:

Har Isa begynt å blande norsk og svensk, det vil si svorske?

Hvordan er det å være svensk på Tangen?

Hva synes hun om norsk natur?

Hva slags musikk lager hun, og hva hører hun på?

Kommer Isa til å få Vasaloppet?

Hva slags musikk liker svenske ungdommer?