Ny podkast: Inge liker lammelår, men ikke lamme lår

Han kjemper mot særskriving, altså deling av sammensatte ord. Si ordet høyt, så vet du hvordan det skal skrives, anbefaler norsklærer Inge T. Dalen.

Middelaldrende mann i lydstudio - Klikk for stort bildeNorsklærer Inge T. Dalen er en elskverdig språknerd. Tangen vgs

Han har patos og dirrestemme på biskopnivå. Men så eier da også Tangen-lærer Inge T. Dalen en inderlig tro på det norske språket. At det overlever presset fra engelsk, er han ikke i tvil om.

Skrivekultur

-Det har aldri før vært en så omfattende skrivekultur blant de unge, sier  Inge i en ny episode av podkasten Tangenfolk. Riktignok bruker elevene våre mye engelsk, dialekt og symboler i meldingene seg imellom, men like fullt får de verdifull trening i å uttrykke seg, mener han.

Elever som har hatt Inge i norsk i det siste, husker et bilde han har vist klassen. På fotografiet sitter han med en brennevinsflaske ved siden av seg og med et ansiktsuttrykk som kan tyde på at han har forsynt seg kraftig av ildvannet.

Forskjellen

Men det elevene sent glemmer, er poenget læreren vil ha fram: Forskjellen på full vaksinert og fullvaksinert, altså på særskriving og samskriving. På et annet bilde Inge utsetter elevene for, ligger ei dame på en rund pult. Hva norskpoenget er her, overlater vi til leserne å gjette.

Det er ingen tvil om at Inge T. Dalen er språknerd, ikke språk nerd. Kall dette gjerne en hedersbetegnelse, siden mannen fikk i oppdrag å skrive en språkveileder for Fædrelandsvennen da han var journalist der.

Hør podkasten og finn ut om Inge vil at journalistene og vi andre skal skrive container eller konteiner.