Ny podkast: Hun har norsk som morsmål. Han har norsk som fremmedspråk. Begge underviser i faget.

For ikke så veldig lenge siden var Umut eleven til Lise-Mette. Nå er de kolleger på Tangen.

Mann og dame står i klasserom - Klikk for stort bildeLise-Metter Peersen og Umut Ôner - to entusiaster i klasserommet.

Lise-Mette Peersen og Umut Ôner underviser i norsk for elever som har bodd kort tid i Norge. Disse elevene går i såkalte kombinasjonsklasser før de sluses inn i det vanlige skolesystemet.

Flukt

I den ferske episoden av podkasten Tangenfolk forteller Umut hvorfor han flyktet fra hjemlandet Tyrkia over ei livsfarlig elv til Hellas og videre til Norge. I samtalen med Lise-Mette Peersen og podkastvertene Ana og Ludde får du blant annet svar på dette:

* Hva er det vanskeligste når en lærer norsk?
* Hvordan går læreren fram når elevene skal lære språket vårt?
* Skal en lytte og snakke før en begynner å skrive?
* Hva slags avkom får en hest som parrer seg med et esel?
* Er det lurt å dele vonde flukthistorier i klasserommet?
* Hvordan trives elevene i kombinasjonsklassene?
* Hva er det viktigste når innvandrere søker jobb?