Ny podkast-episode: Nå skal Julia plukke jordbær og Benjamin selge pølser

Mer kunnskap. Skummel eksamen. Bedre skriveferdigheter.  Dette kan to elever fortelle om etter første år med medier og kommunikasjon.

Eldre mann og to ungdommer - Klikk for stort bildeTre på tampen i podkast: Fra venstre medprogramleder Ludvig "Ludde" Lorentzen og elevene Benjamin Hestad og Julia Haraldstad. Tangen vgs

- Da jeg kom opp i naturfag, trodde jeg at verden skulle gå under, forteller Julia Haraldstad, nå eks 1MKA.

Etter å ha grått noen timer, kastet hun seg over kapitlet hun hadde trukket ut. Det handlet om miljø og biologisk mangfold.

- Jeg kunne ingenting fra før, men syntes det var litt gøy å sette seg inn i dette emnet. Det viste seg under eksamen at sensor var hyggelig, og læreren min gjorde meg best mulig, rapporterer Julia.

Tre episoder

Henne og klassekameraten Benjamin Hestad har vi fulgt i tre episoder av podkasten Tangenfolk; først ved begynnelsen av skoleåret, så ved juletider og nå ved begynnelsen av sommerferien.

Begge slår fast at det gikk greit å finne venner i klassen. Noen elever er de sammen med litt mer enn andre, men miljøet i hele klassen er godt, sier de to samstemt.

Innlegg

Siden de går på linjen for medier og kommunikasjon, passer det bra Julia har publisert et leserinnlegg i Fæødrelandsvennen.

Innlegget handlet om kunstig intelligens (KI), og Julia konkluderte med at KI kan bli et godt hjelpemiddel, så sant elever og lærere gjør seg kjent med denne teknikken. Og flere unge bør skrive leserinnlegg, mener hun.

Sport

Benjamin er ivrig fotballspiller og sterkt sportsinteressert. Derfor passet det veldig bra for ham å være i praksis i Fædrelandsvennens sportsredaksjon. Noe han erfarte, var at journalistene ofte vet mye mer en de kan publisere.

- Det hadde nok vært moro bli sportsjournalist, så vi får se. I løpet av det første året på Tangen er jeg i det minste blitt bedre til å skrive, slår han fast.

Svanesang

Dette er medprogramleder Ludvig "Ludde" Lorentzens siste episode. Han går av med pensjon denne sommeren, og i samtale med en elev skjønte han at det var på tide.

-Hvor gammel er du, Ludde, ville eleven vite.

-69 år, lød svaret.

- Åi, da er du på alder med min oldefar.