Ny podcast: Kokkenes Gjert og Jakob

Det er litt krampaktig å sammenligne en lærer og en elev på Restaurant- og matfag med far og sønn Ingebrigtsen. Men la gå.

To kokker - Klikk for stort bilde-Rett etter at jeg ble kjent med lærerne og opplegget på Tangen, bestemte jeg meg for å satse på kokkeyrket, sier Jakob Skarning. Her med læremester Thorgeir Sandnes. Tangen vgs

I en ny episode av podcasten Tangenfolk røper kokkelærer Thorgeir Sandnes at han er i familie med den lydsterke friidrettstreneren og pappaen Gjert Ingebrigtsen.

- Slektskapet er fjernt, la oss si tusenmenninger, uttaler Thorgeir. Til gjengjeld heter han det samme til etternavn som byen Ingebrigtsen-gjengen bor i.

Trener

Det holder for oss. Faktisk er jo Thorgeir trener, også kalt lærer, for en Jakob, men med Skarning til etternavn. Også denne karen er svært talentfull, selv om han ikke har erobret noen medaljer ennå. Men hør bare her:

En dag fikk Jakob Skarning lyst til å lære av mesterkokkene på Under. Dette er en tørrlagt, undersjøisk resttaurant i Lindesnes, dog ikke med tanke på drikkekartet. Etablissementet har én stjerne. Ikke sjøstjerne, men Michelin-stjerne. Altså et spisested der tennene løper i vann. Ferskvann.

-Kan jeg få være hos dere under en utplassering, spurte Jakob i en Instagram-melding til kjøkkensjefen på Under. Bare kom, lød svaret.

Under oppholdet slapp vg2-eleven fra Tangen å se på. Isteden ble han bedt om å lage garnityr, pynten på maten. Og så godt løste Jakob denne oppgaven at han fikk komme tilbake på en ny utplassering. Da ble han satt til å lage desserter. Under-verker.

Michelin-stjerne

- Dette forteller mye om hvor flink Jakob er, attesterer Thorgeir. Selv regnes han også blant de bedre. I mange år var han kokk på Oslo-restauranten Feinschmecker, som fikk en Michelin-stjerne. ("Der lekte jeg med andres penger").

Og for ordens skyld: I motsetning til Gjert Ingebrigtsen har Thorgeir ikke fått sparken av sine fremste disipler.

I podcasten kan du høre:

* hva slags pizza Jakob liker best.
* hvordan han begynte å lage mat.
* hva slags kost Thorgeir foretrekker.
* om det er noen vits i å lage gourmet-mat når halvparten av nordmennene veier for mye.
* hvor Jakob har fått læreplass.