Ny podcast: Gekki går, Donald består

Snart forlater han murerverkstedet på Tangen og setter kursen for tegneserierommet på Lund.

Middelaldrende mann med Donal-tegning innfelt. - Klikk for stort bildeSalg av Donald Duck-serier har gjort Arne Gekki Andersen til en liten Onkel Skrue. Tangen vgs Det finnes to slags mennesker. Samlere og kastere. Vi kastere sitter bortimot blakke i nakne, utrivelige omgivelser. Samlerne, derimot, lever blant trivelige hauger av ting som skaffer dem penger på kontoen.

Vi tar et eksempel. Arne Gekki Andersen, Arne og Andersen nærmest ukjent for kolleger og elever på Tangen. I årevis hadde Gekki samlet tegneserier, og én dag solgte han noen av dem. Så kjøpte han hytte på Hovden for pengene.

Her er tegneseriebutikken på nettet.

Er det rart han er blid, er det rart han er populær? Men nå går murerlæreren av med pensjon, 62 år gammel, etter 24 år på Tangen. Kolleger har truet og lokket ham til å bli ("det er bare pingler som går av så tidlig"). Det nyttet bare ikke.

- Jeg har hatt det veldig fint blant elever og kolleger, men nå synes jeg det var nok, forteller Gekki i en ny episode av podcasten Tangenfolk.

Navnet Gekki

Av en lærer i femte klasse (for 50 år siden) ble Arne kalt Gekki for første gang. Grunnen? Gutten gutten lagde en del lyd og pratet mye i timene. For fem år siden søkte så Gekki om å få det godkjent som mellomnavn. Innvilget.

Nå får Gekki mer tid til å drive butikk på nettet med alle bladene han har i tegneserierommet hjemme i leiligheten på Lund. Dessuten kan han se tilbake på noen morsomme hendelser.

Vil du vite hvordan han sjekket opp kona?

Vil du vite hva som skjedde da han danset i Fantomet-drakt?

Vil du vite hva som foregikk da en sofa brakk på hytta på Hovden?

Da må du høre podcasten. Der lyder Gekkis basunrøst som har gjallet over hele skolen. Vi gruer oss til stillheten etter ham.