Nora talte seg til topps

Rommet for ytringer må være stort! Med denne oppfordringen ble Nora Kloster skolens vinner i "Ta ordet"-konkurransen.

Ung jente - Klikk for stort bilde- Jeg ble veldig overrasket da jeg ble utropt til vinner, sier Nora Kloster i 3STC. Hun tok til orde for å tåle ytringer man er uenig i. Tangen vgs

- Hva får deg til å tro at du fortjener å gå gjennom livet uten at noen, noen gang, sier noe du ikke er enig i eller liker?

Dette spørsmålet stilte Nora Kloster i 3STC i talen juryen likte aller best. Vinneren advarte mot de uheldige sidene av woke-kulturen.

Politi

- Woke har blitt et eget politi som dømmer hva mennesker skal bli krenket av, sa Nora.

"Ta ordet" er en talekonkurranse for videregående-elever i hele landet.  Arrangert blir den av Universitetet i Bergen. På Tangen er det opp til lærerne om de vil bruke denne konkurransen som en del av undervisningen.

Frivillig

Å delta i skolefinalen er høyst frivillig for elevene. Årets vinner Nora Kloster skal i neste omgang delta i en workshop i Oslo, og de beste derfra tar seg til landsfinalen i Bergen.

I skolefinalen på Tangen deltok åtte elever. På bakerste benk under fremføringene satt rektor Stein Dillevig, og han erklærte etterpå at talene både rørte og imponerte ham. "Drøm" var årets temaord.

Tre middelaldrende lærere. Blide. - Klikk for stort bildeJuryen i Tangens "Ta ordet"-finale. Alle er norsklærere. Fra venstre Egil Ellenes, Frida Leland, Charlotte Ims-Thunberg og Øyvind Vorset Heiberg. Tangen vgs

Da resultatet skulle offentliggjøres, uttalte juryleder og avdelingsleder Ellenes at talene holdt et jevnt, svært høyt nivå, noe som ga juryen mye hodebry. Her er resultatene:

Nummer 1: Nora Kloster, 3STC (faglærer Ingunn Sørlid Haugen). Tema: Woke og ytringsfrihet.

Nummer 2: Mitra Mitra Naseri, 3KDB (faglærer Frida Leland). Tema: I Norge har også jenter rett til skolegang, noe som ikke er tilfelle i hennes hjemland Afghanistan.

Nummer 3: Idun Løvøen Rasmussen, 3KDA (faglærer Egil Ellenes). Tema: Hva kan vi gjøre rent personlig for å motvirke klimaendringene?

Øvrige finalister:

Nora Kiledal Svaland, 2MKA (faglærer Ludvig Lorentzen). Tema: Homofobi og intoleranse på bygda.

Mariell Erdvik, 2MKA. Tema: Hyllest til unge foreldre (noe hun selv har).

Sebastian Mehl, 2MKA. Tema: Min kamp mot sosial angst.

Ellen Rørly, 3KDB. Tema: Hvordan forebygge selvmord blant unge gutter?

Emily Andrea Berg Johnston, 3KDB. Tema: Menn må ta ansvar for sin egen sæd - ved å bruke prevensjon.