Narkotika drepte sønnen - nå roper moren varsku til vg2-foreldre

Hun fikk mange gode råd. Likevel gikk det galt. Snakk sammen, støtt hverandre, er det eneste hun kan anbefale.

Kjempebilde av gutt på skjerm med liten dame under - Klikk for stort bildeDet var hjerteskjærende å høre Gyril Lunde Tusvik fortelle om sin sønns narkotikadød. Tangen vgs

KRS Live var stinn av bekymring. Om lag 300 mammaer og pappaer til vg2-elever fra hele byen skulle forberedes til et skummelt vårslepp: russefeiringen i 2025.

Og ut av bekymringen piplet tårene da Gyril Lunde Tusvik fortalte historien om sønnen Jens. I en alder av 21 døde han av en overdose hjemme på gutterommet.

Siste klem

-Da ambulansefolkene bar ham ut, burde jeg ha reist meg for å gi Jens en siste klem. Jeg greide det bare ikke, fortalte Gyril.

Hun forteller den hjerteskjærende historien for å advare. Sønnen var livlig og utforskende. Samtidig følte han seg annerledes, og han ble plaget av angst og depresjon.

Hasj

Så begynte han med hasj. Mente han hadde kontroll. Men så ble det hardere stoffer, og til slutt en siste pille påført fentanyl, et livsfarlig opioid. Pillen tok 21-åringens liv noen dager før han skulle møte en ruskonsulent.

Middelaldrende dame fra siden - Klikk for stort bildeDa sønnen døde, ble hun lamslått. Det gjør vondt å fortelle historien, men hun vil advare andre. Tangen vgs

-På foreldremøter hadde vi fått mange gode råd. Vi prøvde å følge dem, men det nyttet ikke. Det enste jeg nå kan anbefale, er at dere snakker sammen og støtter hverandre, sa Gyril.

Så manet et panel av russepresidenter og en elevrådsleder fram det store spøkelset: Gruppepress.

Utenfor

- Noen føler seg utenfor når de følger sosiale medier. Da kan de ty til rus for å passe inn i venninnegjengen, advarte Celine Aas, elevrådsleder på Tangen.

Fem ungdommer på podium - Klikk for stort bildeSnakk med ungdommene om rus - ikke avvis dem hvis det går galt. Slik lød budskapet fra russepresidentene på de fire videregående skolene i Kristiansand. Fra venstre Yasir A. Mohamed, KKG, elevrådsleder Celine Aas på Tangen, videre russepresidentene Jesper Jørgensen, Kvadraturen, Emma Onsrud, Tangen og Sara Eikeland, Vågsbygd. Tangen vgs

Jesper Jørgensen, russepresident på Kvadraturen, fikk nesten foreldrene til å lette fra setene:

-Dere hadde blitt overrasket hvis dere visste hvor vanlig narkotika er blitt i ungdomsmiljøene.

I løpet av de siste månedene har russestyrene ført en drabelig kampanje mot rus, og da særlig narkotika. Men hva skal foreldrene gjøre.

Emma Onsrud, president på Tangen, sa det slik:
-Ikke hev pekefingeren hvis noe går galt med ungdommen din. Da tør ikke hun eller han betro seg til deg en annen gang. Ha en åpen dialog, anbefalte Emma.

Sal med folk - Klikk for stort bildeKRS Live var stinn av bekymring, takket være de rundt 300 fremmøtte foreldrene til vg2-elever. Tangen vgs

Imdidlertid finnes det lyspunkter i rusmørket. Cecilie N. Gjære og Inger Johanne Danielsen i Agder fylkeskommune viste til den store undersøkelsen Ungdata, der 40 prosent av elevene i vgs på våre kanter oppga at de ikke drakk alkohol.

Både Gjære og Danielsen pekte på gruppepress som en viktig rusdriver, og viste en fornøyelig video om folk på et venteværelse som reiste seg sammen når det lød en pipetone.

Politiet: Vær nysgjerrig

Men hva sier politiet? Tre av lovens lange armer som driver med forebygging og etterretning, kom med disse rådene:

- Snakk med ungdommene om holdningen til rusmidler.
- Ha en åpen dialog med andre foreldre.
- Vær nysgjerrig.
- Still som vakt på russearrangementer.

Foreldrenes røst:

Thuy Nguyen har sønn på Tangen: -Det var en sterk historie vi fikk høre om Jens.  Jeg syntes møtet var interessant.

Anlaug Konnestad Nordal har datter på Tangen: -Jeg ble ikke akkurat bekymret, men det er skremmende å høre at det er så mye narkotika i ungdomsmiljøene. Blant voksne finner vi også problemet, sikkert også blant noen i salen. Vi må være forbilder for ungene våre.

Nils Arne Johannessen har sønn på Tangen: - Møtet var veldig bra.  Å være åpen er vel det beste rådet vi fikk.