Mobilforbud? Nei takk, svarer elevene. La oss snakke om det, sier rektor.

Ut med telefonene i timene på videregående, anbefaler kunnskapsministeren. Tidligst til høsten kan det komme nye regler på Tangen.

ung jente med mobil - Klikk for stort bilde-Det største problemet med mobilen er ikke bruken på skolen, mener Celine Aas, leder i elevrådsstyret. Tangen vgs

-Vi må innse at mobiltelefonen forstyrrer læringsmiljøet, og bruken av den bør reguleres, sier rektor Stein Dillevig. Men noe forbud vil han absolutt ikke innføre.

Elevene, lærerne og ledergruppa må diskutere dette og forsøke å komme fram til enighet, poengterer rektor. Nå i vår lages det en plan for de neste tre årene på skolen vår, og i den forbindelse er det naturlig å ta med regler for mobilbruken, synes han.

I løpet av sine 30 år i skolen har Stein erfart at det er lite klokt av lederne å træ bestemmelser ned over hodet på lærere og elever. Hvis det skjer, får veldig mange lyst til å være ulydige, legger han til med et smil.

Også dagens ordensregler gir lærerne anledning til å be elevene legge bort mobilen

Stein Dillevig, rektor

Fornuftig bruk

- Nei takk, sier Celine Aas kontant til mobilforbud i timene. Hun leder elevrådsstyret, der bruken av telefon bare har vært diskutert uformelt.

-Istedenfor at det innføres et forbud, bør elevene læres å bruke telefonen på en fornuftig måte. Lærerne må få slippe å være politi, poengterer hun.

- Unges telefonbruk handler om noe mye større og viktigere enn hva som skjer i timene. Det handler om at ungdom skroller og sveiper til langt på natt, slik at de ikke får nok søvn, det handler om at jenter og gutter får usunne forbilder, det handler om uheldig bruk av sosiale medier, mener Celine.

Forslag på høring

Arly Hauge er direktør for utdanning i Agder fylkeskommune. Han forteller at et forslag til nye ordensregler for videregående skoler snart skal ut på grundig høring. Forslaget kommer ikke til å inneholde noe ja eller nei til mobilforbud, men snarere rom for at skolene kan innføre sine egne regler som regulerer mobilbruk.

-Vi vil involvere skolene, elevene og lærerorganisasjonene i prosessen. Når høringen er over, skal fylkespolitikerne ta stilling til forslaget, opplyser Hauge.

Samkjøring

Rektor Stein Dillevig forteller at han snakker med de andre rektorene på de andre videregående skolene her i byen, i håp om å få til felles regler for mobilbruk.

-Jeg vil understreke at også dagens ordensregler gir lærerne anledning til å be elevene legge bort mobilen i timene, sier Stein.

to gutter bøyd over mobilen - Klikk for stort bildeBør det bli forbudt å sitte slik i klasserommet? (Illustrasjonsbilde). Tangen vgs

Dette sier elever

Andreas Stenersen, byggfag, vg1: -Et forbud er helt tullete. Det er ikke ofte jeg ser på mobilen i timene, men hvis noen vil, og de ikke forstyrrer andre, må det være helt ok.

Joakim Sletten, byggfag, vg1: - Jeg bruker ikke telefonen i timene, for det trenger jeg ikke. Men hvis noen har lyst, må de gjerne gjøre det for meg.

Eivind Skeie, vg2, IM: - Vi som driver med IT, trenger telefonen når vi jobber, fordi den gir oss lettere tilgang til informasjon. Men hvis annen telefonbruk forstyrrer undervisningen, er det ikke bra.

Maryam Elderkhanova, vg2, ST: -Hvis det ble mobilforbud, hadde jeg blitt mindre motivert til å gå på skolen. Jeg bruker den til mye nyttig i timene. Hvis noen er på mobilen og ikke følger med, går det bare ut over dem selv.

Linda Bozhdaraj, vg2, ST: - Vi må kunne bruke telefonen i timene. Jeg skriver notater på den, og jeg tar ofte bilde av informasjonen på tavla.