Mathias leser helt frivillig. Fra høyre mot venstre.

Japanske helter og stavangerske skurker. To lesehester kommer med sine bekjennelser i en ny episode av podkasten Tangenfolk.

Kvinne og mann sitter rygg mot rygg og leser. - Klikk for stort bilde-Når jeg som norsklærer ser en elev formulere seg godt, med stort ordforråd, blir mistanken gjerne bekreftet: Denne eleven leser, sier Charlotte Ims-Thunberg. Til høyre Mathias Sørstrand, som har fått smaken på japanske tegneserier. Tangen vgs

Det høres kanskje sært ut. Men Mathias Sørstrand i 2MKB (medier og kommunikasjon) er langt ifra alene. En del norske ungdommer kaster seg over Manga, japanske tegneserier, og blir hekta. Da pløyer de sidene fra høyre mot venstre, en vane folket i soloppgangens land har lagt seg til.

-Jeg har lært meg litt japansk, opplyser Mathias. Han er glad i de forseggjorte tegningene i Manga, dessuten i historiene som spenner fra fantasy til romance.

Det mer muntert skurkaktige har Charlotte Ims-Thunberg sansen for om dagen. Som norsklærer og ansvarlig for faget på skolen må hun lese de store klassikerne, men også i fritiden leser hun. For tiden har hun selskap av Tore Renbergs Texas-serie, der han med snert og humor skildrer underklasse-kriminelle i en av Stavangers bydeler.

Ruter fra japansk tegneserie. - Klikk for stort bildeManga - japanske tegneserier er Mathias Sørstrand glad i.

Bokstav-nytelsen hennes begynte med at familien på fire lå i senga om kvelden mens mor leste eventyr. Siden gikk det så vidt at Charlotte slukte store mengder litteratur og gjorde lektyre til levevei.

I en haug Donald-blader våknet leselysten hos Mathias. Siden gikk det i Harry Potter og Percy Jackson. Også Mathias ble lest for som barn.

Men lesing og ungdom - en like trendy kombinasjon som hardingfele og hiphop? Kommer lesingen til å dø ut?

- Lenge trodde jeg det, tilstår Charlotte i podkasten. -Men nå har jeg inntrykk av at elevene leser mer enn det de gjorde i mine første år her på Tangen. Lesingen går litt i perioder, tror jeg. Nå er jeg optimist.