Mange maste. Ingrid lyttet til hjertet.

Hun kunne ha kommet inn hvor som helst på videregående. Så valgte hun yrkesfag på Tangen.

Ung jente med blomsterbukett. Fotografi - Klikk for stort bildeBlomster er en del av skolehverdagen til Ingrid Engedal. Hør henne i podcasten Tangenfolk på Spotify, Apple podcast-appen og SoundCloud. Tangen vgs

- Hvorfor velge yrkesfag, du som har så gode karakterer?

Det var ikke langt ifra at Ingrid Engedal fikk gnagsår i ørene av dette spørsmålet. Siden hun hadde 5.8 i karaktersnitt fra ungdomsskolen, mente mange at hun burde bruke hodet mer enn hendene på videregående.

Men nei. Denne jenta er lurere enn som så.

-Jeg har alltid vært glad i å jobbe med fysiske ting. Her får jeg gjort det i kombinasjon med teoretiske fag, forteller Ingrid. Sist høst begynte hun på vg1 FBIE, det vil si linjen for frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign.

Podcast

Her utforsker elevene flere fagfelter, før de spesialiserer seg det neste året. I podcasten Tanfgenfolk forteller Ingrid at hun heller mot å satse på interiør.

- Linjen jeg går på er veldig spennende. Jeg fulgte hjertet og brydde meg lite hva andre sa. Noen tror visst at yrkesfag ikke er for de smarteste folka, men det er jo ofte disse elevene som lykkes, sier vg1-eleven.

Dermed langer hun ut mot vår tids vranglære, nemlig at det eneste saliggjørende er å ta mastergrad og deretter stirre inn i en dataskjerm til en faller av med pensjon fra stolen.

Kvinlog

På Kvinlog i Kvinesdal kommune vokste Ingrid Engedal opp, og overgangen var stor fra en skole med 80 elever til Tangen-maurtua med nesten 1200. Helt til Kristiansand flyttet hun for å begynne på en linje som virket spennende.

-Jeg ble godt tatt imot i klassen, så overgangen gikk fint. Men uten at jeg kunne bo sammen med søsteren min på 21, hadde jeg nok ikke våget spranget, innrømmer Ingrid.