Mange gråter på kontoret deres. Men det hender også at helsesykepleierne feller tårer.

Spiseforstyrrelser og pengemangel. Dette får Thea og Berit høre stadig oftere om.

To unge kvinner foran bord - Klikk for stort bilde-Skolen betyr så mye for enkelte at de gruer seg til ferier og fridager, forteller helsesykepleierne Berit Sandal Djupvik (t.v) og Thea Hovland. Her i aksjon under temauken om sex. Tangen vgs

-Pengene strekker ikke til. Hva skal jeg gjøre? Eleven som ikke vet sin arme råd, er kommet til helsesykepleier Thea eller Berit.

Kanskje må hun eller han jobbe for å bidra til familiens økonomi. Kanskje mangler penger til sosiale aktiviteter. Kanskje er pengemangelen en skam som skal skjules.

Jobb

Det helsesykepleierne kan gjøre, er å hjelpe eleven til en ekstrajobb i skoleåret eller en sommerjobb. Dessuten kan de opplyse om stønadsordninger, for eksempel et stipend gjennom Lånekassen.

-Henvendelser om pengemangel er det blitt flere av i det siste. Av og til får vi vite at eleven ikke har råd til å gå til fastlegen. Da kan en av oss bli med, eller legen kommer hit. Da kalles det et samarbeidsmøte, som er gratis, forteller Thea Hovland, den ene av Tangens to helsesykepleiere.

Spiseforstyrrelser

Også henvendelser om spiseforstyrrelser tiltar, forteller hun og kollega Berit Sandal Djupvik. Det samme gjelder på de fire andre videregående skolene i Kristiansand. Etter en samtale på kontoret i sjette etasje på Tangen, kan ungdommen vises til "Om mat og sånn", et lavterskeltilbud for ungdom i alderen 13 til 24 år som har et anstrengt forhold til mat og kropp. Der arbeider en helsesykepleier og en ernæringsfysiolog.

"Å bli dumpa av kjæresten er vanlig, men det kan gjøre veldig vondt".

Men hva kan man gå til Thea og Berit med?

Vennekonflikter, vanskeligheter hjemme, opprivende hendelser, hodepine, ei vond tå og kjærlighetssorg. Smått og stort. Fysisk, psykisk og seksuell helse. Vanlig medisinsk behandling gis ikke, men de to skriver ut resepter på prevensjon og tester for klamydia og gonoré.

Apropos kjærlighetssorg - er ikke det noe helt normalt en ikke trenger å bry helsesykepleieren med? Hva med en joggetur isteden?

-Å bli dumpa av kjæresten er vanlig, men det kan gjøre veldig vondt, så vi tar dette alvorlig. Sammen finner vi ut hva som kan hjelpe, for eksempel å gjøre noe gøy i lag med kompiser, sier Thea og Berit samstemt.

Lovbrytere

-Dere har taushetsplikt, men må politiet varsles når dere møter lovbrytere?

-Nei. Forteller elever om kriminalitet de har begått, reflekterer vi sammen over dette. Også lovbrytere har krav på helsehjelp. Bare når vi hører at en elev vil begå noe kriminelt ganske snart, må vi varsle. Da gjelder avvergeplikten.

-Noen elever er redd for å gjøre ting på skolen, for eksempel å fremføre for klassen. Sier dere at de bør få slippe?

"Tenk hvilken mestringsfølelse du kan få hvis du gjør det du er redd for!"

-Da oppmuntrer vi dem ofte til å gå ut av komfortsonen. Vi har forståelse for at noe kan være skummelt, men å slippe unna er ofte ikke det beste, sier Thea og Berit.

Slik kan de veilede: Hva er det verste som kan skje? Vil du at dette skal begrense deg? Som voksen må du gjerne presentere deg selv for en forsamling. Skolen er et godt sted å øve på. Tenk hvilken mestringsfølelse du kan få hvis du gjør det du er redd for!

Tårer

Men så må vi snakke om helsesykepleiernes tårer. Når kommer de?

Berit: -På avslutningsdagen for vg3 kan jeg se elever som har hatt det vanskelig, men likevel kommer igjennom. Da blir det vått i øyekroken.

Thea: -Når jeg hører at en elev som har vært utsatt for overgrep og trengte mye tilrettelegging, har begynt å studere på universitetet, blir jeg rørt.

Trenger du en prat med en av helsesykepleierne? Da bestiller du time ved å sende en sms til Thea på 957 96 524 eller Berit på 480 42 432. Haster det veldig, går det an å banke på døra i sjette etasje.

Thea Hovland

Ung dame i sofa - Klikk for stort bilde Tangen vgs

Yrke: Helsesykepleier på Tangen siden 2022.
Karriere: Har jobbet på nyfødtintensivavdeling og intensivavdeling på Rikshospitalet og på Sørlandet sykehus. Har vært helsesykepleier i Vennesla.
Familie: Gift, tre barn.
Hjemsted: Født og oppvokst i Lyngdal.

Berit Sandal Djupvik

Ung dame i sofa - Klikk for stort bilde Tangen vgs

Yrke: Helsesykepleier på Tangen siden 2018.
Karriere: Har jobbet på Radiumhospitalet og på helsestasjon i Oslo.
Familie: Gift, fire barn.
Hjemsted: Født og oppvokst i Lyngdal.

Helsesykepleier

Sykepleier med et års  videreutdanning (60 studiepoeng) i helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid rettet mot barn, unge og deres familier. Yrket het tidligere helsesøster.

Helsesykepleiere arbeider blant annet for å fremme barn og ungdoms helse ved å styrke deres evne til å se og mobilisere egne ressurser og styrker.

Helsesykepleiere veileder dessuten i spørsmål om helse, utvikling, oppvekst, samliv, seksualitet og prevensjon.

Kilde: utdanning.no