Liam på 17 har drevet snekkerverksted i to år

Salongbord, havebenker, smykkeskrin og lamper. VG2-elev på Tangen selger ting i tre han tegner og lager.

Liam Magnussen i arbeid med høvel. Foto. - Klikk for stort bildeFaren, Youtube og lærerne på Tangen har gitt Liam Magnussen nyttige tips. Siden moren er syerske, har han nok også blitt nevenyttig fra den kanten. Tangen videregående skole Alltid har det klødd i fingrene hans. Da Liam Magnussen fra Kristiansand var en liten pjokk, begynte han å dra hjem greiner og steiner.
-Æ skal lage noe av de, erklærte han hjemme.

Helst ble greinene og steinene liggende, forteller moren Inger Berit Magnussen. Annerledes ble det da gutten fikk større materialer fra skogen å stelle med.

-Her har du hammer og sag, sa faren, og straks kastet åtteåringen Liam seg over planker og bord. Stundom torde ikke moren se på, av frykt for at blod skulle sprute og knokler knase.

Fingrene i behold

Ingen fare når han får god opplæring, erklærte faren, og Liam har vitterlig fingrene i behold.

I åtteårsalderen lagde gutten en liten stol til seg og en krakk til sin far. Mange hauger av høvelspon og sagflis senere syntes han det var på tide å tjene penger på snekkeriene. Dermed ble nettsiden og snekkerverkstedet Møbeldrømmen lansert.
Da var Liam 15, og han måtte få tillatelse av statsforvalteren til å registrere firma i så ung alder. Siden har han fristet med havebenker, salongbord skuffeinnnsatser, skjærefjøler og mye mer.

Inntekter

På en god måned kan firmaet ha 10.000 kroner i inntekt, forteller innehaveren. Mor fører regnskapet.
-Stort sett er kundene veldig fornøyd.
-Stort sett?
-Det var ei som syntes fargen på stuebordet ble litt mørk. Da tok jeg det tilbake og slipte ned treverket, slik at bordet ble lysere.
-Du har vel ikke stort å lære på treteknikk-linjen på Tangen?
- Absolutt, selv om jeg har vært borti en del før. Det eneste jeg kan klage på, er håndverktøyet. Derfor tar jeg ofte med sager, hoggjern, slipesett og høvel hjemmefra.
-Og til høsten blir det læreplass?
- Før jul var jeg på utplassering i to uker hos Henriksen snekkeri i Arendal. Der lages det mye flott, så jeg søker læreplass i firmaet. Blant annet lagde jeg et skap til en av sjefene, og jeg tror de var ganske fornøyd med meg.