Ledig kasse! LEDIG KASSE!!

Inès og Alexander i kantina jobber fortere enn du kan si sandwich. Det må de, for maten frister stadig mer.

Dame i kasse - Klikk for stort bilde-Hvis noen hakker på elevene bak disken, hogger jeg til, røper Inès Del Carmen Lund. Hun har mettet oss siden 2005. Tangen vgs

Tenk deg at du står nedenfor en demning. Så brister den, og en veldig bølge kommer imot deg. Snart kaver du i vannmassene. Omtrent sånn må det føles for Inès og Alexander i kantina når klokka runder 11.10.

Valg

Hva skal jeg velge i dag? Sandwich med ost og skinke, sandwich med ost og kylling, en toast, blomkålsuppe, lasagne, en nøttepose, Skyr, en Solo eller Fisherman's friend?

Brått blir du revet ut av valgets kval, for bak deg presser folk på, og fra kassa skjærer en røst gjennom røyken fra toastjernet:

-Ledig kasse! LEDIG KASSE!

Kantinekø - Klikk for stort bildeNår magesuget er sterkest, er kantina nærmest. Tangen vgs

Som om ikke lyden kunne være nok, veiver Inès Del Carmen Lund med venstre arm for å få fart i køen, alt mens høyre hånd taster inn varer og beløp.

Fort som fingrene til en konsertpianist løper Inès' hender over skjermen på kassa, og stadig fortere, for sammenlignet med i fjor har omsetningen økt voldsomt. På en uke selges det nå for om lag 90.000 kroner, og det er opp 40 %, forteller Alexander Heath.

Leder

Han er kantineleder mens Inès er nestkommanderende. I kassa er hun imidlertid mestkommanderende, for det er denne damen som med hjelp av elever og ansatte ekspederer kundene.

Bak disken og i kjøkkenet innenfor regjerer Alexander. Han  kjøper inn  råvarer og deltar i produksjonen, mens Inès står for salget. Ofte avløser de hverandre.

Alexander Heath, kantineleder

Mann bak matdisk - Klikk for stort bildeFra Michelinstjerne til sandwich - slik karakteriserer Alexander muntert sin karriereutvikling. Før han begynte på Tangen for tre år siden, var han blant annet kokk på Michelin-stjernerestauranten Statholdergaarden i Oslo. Tangen vgs

Hvorfor øker omsetningen i kantina så voldsomt? En grunn kan være prisen på sandwicher. Istedenfor å kjøpe baksten, leveres den nå mye billigere av elever på skolens kjøkken, og da vanker det lekrere pålegg, for eksempel roastbiff, uten at prisen må skrus opp, forteller Alexander.

Våger noen kunder å klage?

-Hvis noen sier det er for dyrt, ber jeg dem gå et annet sted og se på prisene. Deretter kan de komme tilbake. Så kan vi snakke, sier Inès.

Forståelse

Alexander skyter inn: -Kundene må huske at vi først og fremst er en skole, og vi tilbyr mat lagd av elever. Det er det noen som mangler forståelse for.

Inès: -Jeg opplever innimellom at folk som har nok penger, spør om å få noe gratis.

Alexander: -Da kan jeg komme med et tips: På fredager, rett før stengetid, i to halv tre-tiden, frister vi med gode tilbud.

Et sjeldent, rolig øyeblikk. Inès er utdannet næringskokk, det man tidligere kalte institusjonskokk, Alexander er restaurantkokk.

Når det er høytrykk ute, er det lavt trykk i i kantina, og omvendt. Skinner sola, siger en del av kundemassen til Rema 1000 eller Snadderkiosken, og da har visst ikke prisene stort å si.

Når midttimen slår, maven rumler og tarmtottene roper på sandwich, er det fristende å styre mot kantinedisken. Men ikke alle kan unne seg dette. Har Inès og Alexander forståelse for dem?

Alexander: -Absolutt. Jeg hadde ikke hatt penger til å handle her da jeg gikk på skolen. Matpakke måtte jeg ha med meg, og det er jo en god vei til sparing.

Gratis

Inès: -Jeg minner om at vi serverer gratis frokost til opptil 200 elever daglig. Dessuten kan de smøre seg niste fra frokostdisken. Det er egentlig ikke lov, men så er det litt lov likevel.

Til slutt en oppfordring fra begge: - Gi elevene bak disken en hyggelig tilbakemelding. Husk at de er i en læresituasjon og trenger oppmuntring.

Blid dame i kasse - Klikk for stort bilde-Byggfagselevene har størst appetitt. Vi merker det når de er på utplassering, forteller Inès, Tangen vgs

Hva synes du om kantina?

Julian Ellingsen, 2STA:

-Maten er ganske bra. Innimellom er det beste utsolgt. Jeg ryker ofte på en toast. Prisene er noen ganger skadelige for lommeboka.

Alaa Alhelou, 2STA:

-Maten er ganske bra, men noen varer er dyre. Jeg spiser ofte en sandwich med ost og kylling til 40 kroner.

Isabella Dos Santos Aas, 1KDB:

-Kvalitet og pris henger godt sammen. Og folk bak disken er veldig hyggelige.

Leonora Nibe-Svendsen, 1KDA:

-Her er det veldig god mat og ok priser.