Lang utdanning, kort bukse

Oppsiktsvekkende funn i fersk forskning: Det er en klar sammenheng mellom realfagsutdanning og et ubendig behov for å blotte beina.

Fire kortbukser med mannebein under - Klikk for stort bildeDette synet må Tangenfolk tåle halve året. Tangen vgs

Lenge før og lenge etter at normale folk fristes til å avsløre legger og lår, sprader fire realfagslærere på Tangen rundt i kortbukse. Nestoren er Ole Bernt Hubert.

- Hvorfor har akkurat realister en slik ubendig trang til å vise huden under vannlinja?

Ole Bernt: - Vi er litt ekstra tøffe, vi realfagslærere.

Mannebein

- Hva kan du glede verden med?

Ole Bernt: -Typiske mannebein med oppskrapte legger.

- Merker du noe behov blant elevene for denne fremvisningen?

Ole Bernt: -Egentlig ikke. For meg begynte det med at jeg en sommer hadde lagt på meg rundt maven. Da passet ikke dongeribuksa, så jeg gikk i shorts med strikk i livet til høstferien kom og mavemålet var det gamle. Først da avslørte jeg grunnen til klesbyttet.

De tre andre tunge brukerne av tabloidbukse er Ragnar Glendrange, Jonas Haarr og Harald Gautestad

Fire menn i kortbukse - Klikk for stort bildeUoppfordret stiller disse realfagslærerne ut underekstremitetene. Fra venstre Jonas Haarr, Harald Gautestad, Ragnar Glendrange og Ole Bernt Huber Tangen vgs

Behagelig

Harald: -Det føles så fritt og behagelig i kort. For meg går grensa ved 12-13 grader utendørs.

Når jeg har fått en gave av Gud, må jeg vise den fram.

Jonas Haarr

Ragnar: - Det hender jeg bader om morgenen, sykler til skolen og kommer inn i dryppende blaut shorts.

-Da lurer faren for urinveisinspeksjon, unnskyld infeksjon?

Ragnar: -Er ikke sånt for damer, da?

Jonas: - Vi har nok lav sosial intelligens. Det kan være en grunn til kortbuksetrangen. Jeg møter mer skepsis enn anerkjennelse.

Gave

-Hva har du å briske deg med, Jonas?

Ragnar: - Han har jo veldig fin pels.

Jonas: - Når jeg har fått en gave av Gud, må jeg vise den fram.

Ragnar: - Realister bryr seg mer om temperatur enn om bekledning. Det er altfor varmt inne, så det hender jeg går i kort i klasserommet om vinteren. Dessuten er det praktisk når jeg skal skrive nederst på tavla. Da blir det ubekvemt å bøye seg i langbukse.

-Jeg har lest at fruktbarheten hos menn synker hvis testiklene har det for varmt?

Harald: - Jeg har uansett gjort min jobb med tre unger.

Smittsomt?

-Kan denne tekstile kortversjonen gripe om seg på Tangen?

Harald: - I så fall blir det gøy å ha satt en trend.

Ragnar: - Og da kan jeg for en gangs skyld føle meg som en del av fellesskapet.

FAKTA

Shorts er korte bukser som slutter ovenfor kneet. Shorts ble brukt til sport av menn fra midten av 1800-tallet, av kvinner fra 1930-årene. Fra 1970-årene har shorts forekommet som moteplagg i ulike lengder.

Kilde: Store norske leksikon