I to intensive uker fikk elevene frie tøyler til å utforske de nyeste AI-verktøyene på markedet. Oppdraget var like enkelt som det var revolusjonerende: Skap en musikkvideo, kortfilm eller reklamefilm – utelukkende ved hjelp av kunstig intelligens. Resultatet? En imponerende samling filmer som ble behørig feiret under AI-awards, et arrangement som tangerer Oscar-stemning med rød løper, boblebrus og øredøvende applaus i et fullsatt auditorium.
– Den eneste måten å jukse på, er å skrive selv, forklarer avdelingslederen, og understreker den unike tilnærmingen til prosjektet.
En viktig samarbeidspartner i årets prosjekt var Gervi Labs, en non-profit AI-lab representert ved Thordur Arnason og Lena Thorsmæhlum. Deres ekspertise, engasjement og inspirasjon var uvurderlig for elevene. – Vi er utrolig takknemlige for at Gervi Labs gjorde dette prosjektet mulig, sier en av lærerne på IM.
Rundt 90 elever var organisert i 18 team i disse to ukene. Målet var blant annet å utforske mulighetene som ligger i generativ kunstig intelligens.
Fredrik R Birkeland
Yrkesrettet relevans i fokus
IM-linjen er et yrkesfaglig program som utdanner fremtidige lærlinger innen medieproduksjon. For å sikre at elevene er attraktive og relevante for bransjen, er det avgjørende å integrere de nyeste teknologiske fremskritt i undervisningen. Ved å ligge i forkant av utviklingen, gir Tangen VGS sine elever et solid forsprang i arbeidsmarkedet. "Vi ønsker at det skal være et løft for bedrifter å ansette lærlinger fra IM," understrekes det fra skolens ledelse.
Bransjerealistisk simulering
AI-awards er mer enn bare en filmkonkurranse. Det er en realistisk simulering av arbeidslivet. Elevene jobber i team, fyller definerte roller og konkurrerer om fiktive partnerkontrakter. I tillegg til det rent faglige, utvikler de viktige ferdigheter innen samarbeid, planlegging, presentasjonsteknikk og kundekommunikasjon.
En unik dimensjon i prosjektet var utviklingen av egne digitale gruppemedlemmer – AI-assistenter som bidro med spesialisert fagkunnskap. Denne innovative tilnærmingen forbereder elevene på en fremtid hvor samarbeidet mellom mennesker og kunstig intelligens vil være stadig mer utbredt.
Denne figuren forklarer hvordan juryarbeidet ble organisert.AI-generert jury
Etter to intense uker med planlegging, utvikling og produksjon kulminerte prosjektet i den etterlengtede AI-awards-seremonien. Spenningen var til å ta og føle på da elevene, stivpyntet i dresser og kjoler, inntok det stemningsfulle auditoriet for filmvisning og prisutdeling.
Men det mest bemerkelsesverdige var kanskje selve juryeringen. I tråd med prosjektets fokus på kunstig intelligens, ble filmbidragene analysert og vurdert av programmerte AI-assistenter. Resultatene ble kvalitetsikret av ekspertene i Gervi Labs, og elevene fikk verdifull tilbakemelding på sitt arbeid.
De nominerte bidragene i kategorien «Beste kortiflm» ble presentert av «AI-agenten» på bildet.Fremtiden er her – og den er AI-drevet
AI-awards på Tangen VGS er et godt eksempel på hvordan skolen forbereder elevene på en fremtid preget av teknologisk innovasjon. Ved å omfavne kunstig intelligens som et kreativt verktøy, gir IM-linjen sine elever en unik mulighet til å utvikle ferdigheter som er høyt etterspurt i bransjen.
– Vi gleder oss allerede til neste års AI-prosjekt, sier lærerne, og legger til: – Vi er med på alt som er gøy og lærerikt. Med et slikt engasjement og en fremtidsrettet visjon, er det ingen tvil om at Tangen videregående skole vil fortsette å forme fremtidens fagpersoner.