Kunst? Kitsch? KI? Publikum avgjør

De sendte inn juksebilder til en kunstutstilling. Nå skal vi se om karene blir avslørt.

KI-bilde av snødekt landskap - Klikk for stort bildeDette KI-bildet leverte Tor Berntsen Fjermedal i 2KDA til skolens kunstutstilling. Tangen vgs

Tidligere fikk folk aper til å male bilder, men nå har datamaskiner fortrengt de hårete og banandrevne kunstnerne. Her kommer to karer som med urent mel på paletten skal elge seg inn i en utstilling.

Fort farer fingrene over mobilen. Tor Berntsen Fjermedal og Fredrik Torjussen, begge i klasse 2KDA (linjen for kunst, design og arkitektur) på Tangen vgs, er blitt ledet inn i fristelse av en tvilsom lærer.

-Lag et bilde med kunstig intelligens til skolens kunstutstilling, lød fristelsen.

To gutter ved pc - Klikk for stort bildeÅi, nå vet jeg hvordan jeg skal lage gaver, spøker Tor Berntsen Fjermedal. (t.v.) Sammen med klassekameraten Fredrik Torjussen forbereder han laging av bilder med KI. Tangen vgs

Ved hjelp av nettsiden Stable diffusion online (en av mange for KI-bilder) har de lokket fram to maleriaktige bilder. Fredrik tastet inn denne bestillingen: "Oil painting of beautiful landscape with many trees and a beautiful cover of snow, mountains in background and a waterfall coming out of the closest mountain with a river".

I øyeblikket betrakter vi et verk som ligger nærmere makkverk enn kunstverk. Men kanskje det er nok til å lure noen?

Maleri av skog, vann og fjell - Klikk for stort bildeDette bildet leverte Fredrik Torjussen i 2KDA til skolens kunstutstilling. Tangen vgs

Over snølandskapet Tor bestilte henger en måne. Melankolsk virker den, kanskje fordi verden vil bedras og bedra. Blir noen blir rørt av slike datasmørerier det tar et drøyt minutt å produsere?

Så har elever og lærere på Tangen stemt over de utstilte verkene. Null - 0 - poeng til den kunstige kunsten. Hvorfor? La oss trenge oss på noen.

Ved et bord med bildeskjønn utsikt til Otra og Hamreheia sitter en liten sverm elever i vg2 på linjen for kunst, design og arkitektur. De kaster sine øyne på KI-bildene.

Ung mann holder to bilder opp foran fjeset - Klikk for stort bildeHan gjennomskuet bildene: Khach Jemar Huynh i 2KDA. Tangen vgs

-Hm.

Deretter høres andre lyder:
-Dette ser ikke malt ut. De er lagd, ikke tegnet. På en pc?

Så smeller han til, Khach Jemar Huynh: - Dette må være KI-generert. Hvorfor er de tretoppene så høyt oppe?

Og nå summer det samstemt fra de kunstinteresserte ungdommene: - Her er det ikke mye følelser. Bildene virker lite menneskelige. Komposisjonen er rar, lyder det. I timene har elevene brukt KI, men da bare til å lage skisser.

Så kommer Ragnar Glendrange stegende. Er matte- og fysikklæreren med meget god fysikk like sterk i kunstkritikk som i benkpress?

Ung mann ser på bilder - fra siden - Klikk for stort bildeRealfagslektor Ragnar Glendrange synes bildene ved første øyekast ser ok ut. Men dette er kunstig kunst. Tangen vgs

-Jeg liker dem. Fine farger, men ingen tro kopi av virkeligheten, sier lektoren om de to bildene han får stukket i hånden.

-De er lagd med KI!

-Akkurat. Dette er banalt, og uten preg av menneskelige følelser, sier Ragnar.

I undervisningen bruker han KI til programmering, noe roboten ChatGPT mestrer svært godt. Lage bilder har læreren også gjort med kunstig intelligens.

-Jeg har bare produsert illustrasjoner til oppgaver jeg gir. De er såpass bra at KI med tiden kanskje tar jobben fra noen illustratører. Men virkelig kunst er vi milelangt unna, mener Ragnar.

Er de to som ble lurt til lureri, Tor Berntsen Fjermedal og Fredrik Torjussen, skuffet over å falle igjennom i kunstutstillingen, og deretter bli gjennomskuet?

-Det var som ventet. De ordentlige tegningene er mye bedre. KI-bilder egner seg best til å lage skisser eller til å vise forskjellige stiler, mener duoen.