Joel blir fævenn

Elevrådslederen på Tangen er 17. I en 147 år gammel avis har han fått sommerjobb.

Ung mann leser Fædrelandsvennen - Klikk for stort bildeDet blir nok mer jobbing med sosiale medier enn papiravis på sommervikar Joel Nziza. Tangen vgs  -Jeg har  ikke ansatt en 17-åring før, men Joel Nziza fyller jo 18 denne sommeren, sier debattredaktør Mari Horve Reite.

Hun understreker at Fædrelandsvennen gjerne vil kommunisere med unge, og da er jevnaldrende journalister de beste til å gjøre jobben. Joel og de andre journalistvikarene skal jobbe med nettavis, papiravis og sosiale medier, og de må kunne video, bilder og tekst.

Dyktig

Allerede i fjor la Horve Reite merke til Joel, under et arrangement på Arkivet. Der var han velformulert og engasjert, kort sagt dyktig. Og i år intervjuet han henne i forbindelse med et skoleprosjekt om grenser for ytringsfrihet.

-Jeg syntes han stilte gode spørsmål, og dermed ble han aktuell for en jobb hos oss, sier debattredaktøren.

Nettopp er Joel ferdig med det andre året på linjen for medier og kommunikasjon. Ikke desto mindre lurer vi: Kan han skrive?

Leserinnlegg

For å få svar på spørsmålet, ba Fædrelandsvennens debattredaktør ham om å levere et leserinnlegg. Det skjedde mens striden om Tangens nabobygg boblet friskt, og her kan du lese resultatet.

Åpenbart må innlegget ha blitt godkjent, for snart kaster forfatteren seg inn i rapporteringen fra Kristiansand by.
Men nå om dagen later det til at noen er blitt allergiske overfor journalistikk. Trenger vi den?

-Skal demokratiet funke, må vi ha journalistikk. Jeg bor på Brennåsen, men jeg vil gjerne at noen forteller meg litt om det som skjer i Randesund også, sier Joel.

Yrkesveier

Spennende, morsom og passe stressende tror han bladfyk-jobben blir. Jo, han leser Fædrelandsvennen, og enda mer i det siste. Kanskje blir han journalist en dag?

-Journalistikk, kommunikasjon og noe innen realfag er tre aktuelle yrkesveier.