-Jeg er interessert i folk, folk, folk, folk!

Noen ganger kommer det bare "bang". Da vet jeg hvor jeg skal med et manus, sa forfatteren Tore Renberg til Tangen-elever.

Tore Renberg - Klikk for stort bilde- Jeg er kanskje kjent for å skrive litt morsomt om harde ting, sier Tore Renberg. Hannah Eike Velken

Tekst:  Marcus Phu-Thien Doan, 3MKA

Stavanger-mannen er en av de mest leste forfatterne gjennom de siste tiårene. Da han forleden skulle holde foredrag for en gruppe Tangen-elever, begynte han ikke med å presentere seg selv.

Isteden gikk han bort til noen av ungdommene, spurte hva de het og hva de driver med. Dermed ble tilhørerne mer åpne overfor den kjente forfatteren og gjorde dem mindre redde for å stille spørsmål.

Denne åpningen passer godt til en av hans ledetråder i skrivingen:

- Man må finne ut hva som bor i mennesker. Det jeg er interessert i, er folk, folk, folk, folk!

Tore Renberg foran vgs-elever - Klikk for stort bildeForedraget slo svært godt an blant Tangen-elevene. Hannah Eike Velken

En del av foredraget kom til å dreie seg om suksessromanen "Tollak til Ingeborg" (2020), en hjerteskjærende fortelling om en mann som dreper kona han elsker så høyt, bare fordi hun ikke helt kommer til rette med en tilbakestående sønn mannen fikk utenfor ekteskap.

-Hva ville du oppnå ved å skrive boken om Tollak, ville elevene vite.

-Jeg sitter ikke på forhånd og skal ha med det og det. Jeg begynner å jobbe med folk. Komme inn i en fyr og se verden, hans verden.

Hvorfor er det sånn at mannfolk tyr til vold? Har vi
lært det? Eller har vi det inni oss? Denne romanen handler om generasjoner, sa Renberg.

Det jeg skriver, må ha en eller annen sammenheng med meg selv.

-Hvordan kom du på navnet?

-Dette kunne ha skjedd. Dette kan skje nå. Navnet passer en fyr som bor oppi der og sitter alene. Ingeborg stemmer også med generasjonen jeg skriver om.

- Når du blir eldre, kommer du til å ha fremtidsfrykt i likhet med Tollaks hat mot den moderne verden?

-Det tror jeg alle vil. Hvorfor skal alle ta verden vekk fra meg? Det har mennesker til alle tider opplevd.

Renberg og to jenter - Klikk for stort bildeElevene Emma Kristiansen Løken (t.v.) og Olivia Øien ledet utspørringen av Renberg. Hannah Eike Velken

- Er det noe du ville gjort annerledes med boka?

- Jeg er skikkelig fornøyd med Tollak. Men det var veldig vanskelig å avslutte den. Jeg visste det måtte være noe med sønnen Oddo. Kanskje det var et par setninger jeg kunne naila bedre.

- Hvordan kan man endre en som Tollak?

- Jeg vokste opp med mye rus og vold hjemme. Alle rundt deg vil bli ramma, alle vil bli ødelagt. Skal forandring skje, må noen nå inn til den som skader andre, sa Tore Renberg.

Skolen utdanner ikke forfattere, fikk jeg høre.

Når han skriver, sier kona at han er litt i den "stylen" boken handler om. Han preges, og da blir det ekte.

Tidligere var Renberg bokmål-forfatter, men nå skriver han bøker også på nynorsk, som for eksempel "Tollak til Ingeborg". En gang hadde han en idé til en bok, og den virket bra, men så fikk han en tanke "utenfor boksen": Hvorfor ikke skrive nynorsk?

For øvrig er ikke forfatteren sikker på at man burde ha eksamen i nynorsk.

-Dere bør lære sidemål, men å dytte elever mot eksamen i dette tror jeg jobber imot formålet, mente Renberg.

Tore Renberg - Klikk for stort bilde-Når du skriver, er det lurt å bruke noe personlig, råder Renberg. Hannah Eike Velken

- Var du flink på videregående?

- Jeg var både god og dårlig. Litteraturanalysen min var dritbra, så norskfaget var det eneste jeg kunne oppnå 6 i. Lærerne visste at jeg elsket litteratur mest av alle på skolen, men jeg fikk uansett 5. Skolen utdanner ikke forfattere, fikk jeg høre.

-Hvordan innlede en skriveprosess?

- Start et eller annet sted der du finner noe du er interessert i. Du må vrenge hodet ditt i å se om det finnes et eller annet i temaet. Er det noe personlig, bruk det.

Det jeg skriver, må ha en eller annen sammenheng med meg selv.  Jeg finner alltid en connection, sa Renberg.

Så klappet elevene for et foredrag de syntes var fantastisk. Og til slutt delte Tore Renberg ut bøker til elever som hadde stilt spørsmål. I tillegg fikk mange autograf.

Les mer om Tore Renberg