Hvordan skal terror bekjempes? Her får du svarene

-Ærede president! Tonen var høytidelig blant vg1-elevene i auditoriet, men så gjaldt det da også liv og død.

Elevene talte myndig og godt i Menneskerettighetsrådet. Fra venstre Helen Demirbas, Mai Xuan Nguyen, Christina Husefest Silgjerd og Helene Bakke. Fredrik Rønning Birkeland  Rasende islamister har drept mennesker i mange av Europas land. Hvordan kan disse tragediene forebygges? Det var spørsmålet elevene skulle svare på da de hadde fagdag i samfunnskunnskap og spilte møte i Menneskerettighetsrådet i FN.

Du 90 elevene var delt opp i delegasjoner som representerte medlemsland. I sine innledende foredrag kom de inn på årsakene til den dødelige islamistiske terroren, og de foreslo medisin.

Først ut var delegasjonen fra Canada.

Forskning

-Vårt land er blitt utsatt for terror. Vi tror den bunner i økonomiske og sosiale forskjeller. Derfor må disse ulikhetene bygges ned, og vi må investere i forskning med mål om å finne ut hvordan det skal gjøres. sa canadierne.

Så fikk de følge av delegasjonene fra de andre landene. Her er noen av forslagene til hvordan den islamistiske terroren skal bekjempes:

* Vestens verdier føles av mange muslimer som et overgrep. Her må det bygges bro.
* Radikalisering via internett må bekjempes.
* Ingen religioner må diskrimineres.
* Brenning av Koranen, som er tillatt i Norge, må forbys.
* Religions- og ytringsfriheten må styrkes.
* Våpenkontrollen må skjerpes.
* Kritikk av religioner må forbys.
* Tiltak mot radikalisering må settes inn i skolen.

Mann ved pult foran forsamling av unge. - Klikk for stort bildeKnut Straume fra FN-sambandet i Kristiansand ledet møtet. Fredrik Rønning Birkeland

President

Den ærede presidenten i Tangens versjon av Menneskerettighetsrådet var var Knut Straume fra FN-sambandet. Han og organisasjonen sto for opplegget til rollespillet.

Gjennom syv timer ga elevene uttrykk for kunnskap og engasjement. Derfor er det fristende å tenke: Hvorfor ikke la skoleelever overta Menneskerettighetsrådet for en tid og la de voksne der spille rollespill?

Les mer om Menneskerettighetsrådet