Hvordan går det egentlig?

Mange unge har det vondt inni seg, hører vi. I uke 41 retter Tangen oppmerksomheten mot psykisk helse.

Øynen til ung mann - Klikk for stort bildeSliter du eller en du kjenner? Snakk om det. Tangen vgs

Bli kjent med og bli trygg på egen psykisk helse. Dette er temaet for en markering over en hel uke, forteller Gunn Wetrhus, leder for skolens elevtjeneste.

-Vi jobber for å gi elever et språk og en kunnskap om hva psykisk helse er i hele sin bredde. Normalisering og mestring er viktige ord, føyer hun til.

Uker på tvers

Psykisk helse er emnet for en av "tre uker på tvers", der skolen jobber med temaer fra overordnede læreplanmål. Tangen har valgt å la hashtaggene #brydeg, "løftblikket og #verdifull være gjennomgangstema under hovedparaplyen "Mangfold" for alle de tre ukene.

Kopper - Klikk for stort bildeElever har lagd kopper med tekst knyttet til markeringen av psykisk helse. Trond Sjåstad, Tangen vgs

I uke 41 blir det midttimeaktiviteter som elevene har tatt initiativ til, dessuten film for vg2 og vg3 med faglig oppfølging. I tillegg skal lærerne ha et eget foredrag med paneldiskusjon knyttet til psykisk helse denne uka.

Her er programmet for elevene i midttimen (lunsjpausen):

Mandag:
•    Skolehelsetjenesten har stand nede i smultringen. Info om verdensuka, popcorn og gode råd om psykisk helse.

•    Hashtag-treet innvies. VG1 BA v/Claudio har lagd et hashtag-tre der elever kan skrive rett på treet med gulltusj. På mandag er det kun «våre» hashtagger som skrives på. Treet står til pynt fram til torsdag.

•    VG1IM har lagd en lyddusj. Eleven kan gå inn i dusjen og få en lydopplevelse
•    Tina på Biblioteket har egen lesehylle knyttet til tema for «verdensuka for psykisk helse»
•    VG1BA v/Harry har lagd PRIDE-benk med hashtaggene våre. Sett deg ned og ta en prat med andre som sitter på benken.

Tirsdag:
•    Kafe. Hashtag-koppene til vg1KDA selges med kakao og krem eller kake i midttimen.
•    Kino for vg2 og vg3, «Ein nasser hund»

Torsdag:
•    Hashtag-treet åpnes for de som vil skrive på sin egen favoritthashtag. Elevene kan skrive den hashtaggen som betyr mest for dem.
•    Vg1 ST deler ut lapper med hyggelige budskap til sine medelever
•    Presentasjon av plakater i smultringen basert på skolens egne hashtagger fra Hilde sin kunstklasse og Sidsel sin fotoklasse.

Fredag:
•    Temaquiz ved Trond. Alle sangene inneholder ordet #CARE.
•    Presentasjon av blomstertema knyttet til verdensuka fra VG2blomst

Pride-borde - Klikk for stort bildeEt bord til å være stolt av har elevene lagd. Trond Sjåstad, tangen vgs