- Hvis noen sier at du aldri greier det, må du ikke høre på dem

Han har åpnet dører og vil at andre med minoritetsbakgrunn skal komme etter. Det var Abid Rajas viktigste budskap til Tangen-elevene.

Abid Raja snakker i mikrofon - Klikk for stort bildeAbid Rajas selvbiografi er rystende og rørende lesning. På Tangen gjenga han noe av innholdet. Fredrik Rønning Birkeland og Elfride Johanne Hageman Faren hadde kjøpt en kiosk og ba sønnen slutte på videregående for å jobbe der og bidra til familienes inntekt.

-Nei, sa Abid.

Så smalt det.

Til lærerne på Foss videregående fortalte Abid Raja at merkene på kroppen skyldtes juling fra faren. Da tok barnevernet over ansvaret for gutten, inntil faren etter et halvt år skrev under på at han skulle slutte å slå.

Ny bok

Dette har Abid også fortalt om i selvbiografien "Min skyld", som ble mest solgte bok i Norge i fjor. Og forleden kom hans søster Abida med bok om sin oppvekst i det samme barndomshjemmet med fysisk og psykisk vold.

Ungdommer vagletopp i trapper - Klikk for stort bildeFoajeen på Tangen, den såkalte Smultringen, var fullpakket av elever som hørte andektig på Abid Raja. Fredrik Rønning Birkeland og Elfride Johanne Hageman Abid Raja, tidligere advokat og kulturminister, nå stortingsrepresentant (Venstre) og medlem av utdanningskomiteen, hadde ett viktig budskap til elevene på Tangen. En god del av dem har minoritetsbakgrunn, akkurat som han selv.

-Følg drømmen din. Ikke hør på dem som sier at du ikke greier dette. Lytt til din indre stemme, sa Raja.

Vanskelig

Da han vokste opp, var Abid ofte den eneste fra en innvandrerfamilie. På ungdomsskolen fikk han svært lyst til å gå på Foss videregående. Men skolen var den nest vanskeligste å komme inn på i Oslo.

-Det greier du aldri, fikk gutten høre. Men takket være iherdig skolearbeid og flittige besøk på biblioteket, slapp Abid inn på Foss.

brun middelaldrende mann, svart gutt og lysebrun jente - Klikk for stort bildeAbid Raja ble intervjuet på scenen av Nageye Nasir Cisman, klasse 2STA, og Frida Isabella Milán, 2MKA. Fredrik Rønning Birkeland og Elfride Johanne Hageman  I foredraget på Tangen berømmet han en bibliotekar som forsynte ham med bøker og diskuterte dem ham. Senere ble det jusstudier, og Abid fikk jobb som advokat. I den yrkesgruppen ble mannen med pakistanske røtter en pionér.

Så tok politikken ham. Og hva er hans fremste mål som politiker, lød et spørsmål fra en av elevene.

-Jeg har vært så heldig å få åpne en del dører for folk med minoritetsbakgrunn. Disse dørene må stå åpne, slik at andre kan følge etter meg og rommet bli større, sa Abid.

Fellesskapet

Dessuten ville han som politiker gjerne være med på å styrke og utvide fellesskapet i Norge, han ville skape samhold på tvers av opprinnelse og seksuell legning.

Familien Raja kom til Norge fra Pakistan og er sunnimuslimer. En elev ville vite hvordan han ser på homofili, sannsynligvis fordi mange muslimer ikke er kjent for å være veldig homovennlige.

gutter ved bildeskjermer - Klikk for stort bildeElever fra linjen for informasjonsteknologi og medieproduksjon sørget for overføring av Raja-foredraget til mange klasserom, siden ikke elever alle fikk plass i foajeen. Det ble en produksjon med fem kameraer. Her fra kontrollen. Fredrik Rønning Birkeland og Elfride Johanne Hageman  Levekårsundersøkelser viser at skeive har dårligere livskvalitet på Sørlandet enn ellers i landet. Det kan ha med bibelbeltet å gjøre, at den sterke kristne tradisjonen har påført skeive skyld skam, trodde Raja.

-Alle skal ha like rettigheter, enten de er homofile eller heterofile. Etter skytingen i Oslo ved utesteder for skeive, er mange redde. Folk av samme kjønn som leier hverandre, blir spyttet på. Dette skal vi ikke finne oss i, sa Abid Raja.

Her kan du se hele skolens møte med Raja: