Hvem gidder å være samboer etter å ha sett brudebukettene fra skolen vår?

Bryllup uten blomster er verre enn sjampis uten bobler. Det kom klart fram under et show som struttet av giftelyst.

Jente med bukett - Klikk for stort bildeBrudebuketten Karina Aamdal Gundersen har lagd er så godt som show-klar. Ida Talina Steen

Dunk-dunk, boing-boing. Till eggende musikk svermer brudene ut på catwalken. Frisyrene er finurlig fjonge, sminken sitter suverent fra lipglossen til langt inn i øyenskyggen. Det suser i serken, det skinner i stoffet.

Men noe mangler.

Det kommer, det kommer.

blomsterverksted - Klikk for stort bildeTravelt i blomsterverkstedet i E2. Ida Talina Steen

Men først må vi skru klokka noen døgn tilbake og hoppe til Hægeland. Klokke er sju null null, og i morgenmørket entrer Karina Aamdal Gundersen bussen til byen. Om en time skal hun entre en lys og fargerik verden.

Nå står Karina i et av Tangens blomsterverksteder i Elvegaten 2 (E2). Hendene hennes former en bukett av syriner, nelliker, roser og eukalyptus, i fargene fersken, lys rosa, l, hvitt og grønn.

Show

Om et drøyt døgn skal buketten få bein å gå på under brudeshowet i KRS Live.

-Det er trivelig å jobbe med hendene og skape noe. Blomsterdekoratør er et yrke jeg har fått smaken på etter at jeg begynte på Tangen, forteller Karina, elev i 2BDA (vg2).

-Får du lyst til å gifte deg når du lager brudebukett?

-Litt, men det er for tidlig. Jeg er 17, ler Karina.

Dame med blomsterdekorasjon - Klikk for stort bilde-Jeg forberedte elevene på mye slit og mye gøy, sier lærer Randi Lauvdal, som også driver blomsterbutikk i Arendal. Gjennom den fikk Tangen være med på brudeshowet. Ida Talina Steen

Flittig som en bie i flukt fra støvbærer til støvbærer svinser lærer Randi Lauvdal mellom de 14 elevene som forbereder brudeshowet. På timeplanen står brudebuketter, bordblomster, dekorasjoner, brudekolepynt og brudepikebuketter.

I hele januar har de flikket, flettet og formet. Hardkjør.

Jente med sløyfe av blomster til pynting av brud - Klikk for stort bildeEn uke har Emma Linea Vatland (bildet) og Vår Kile Petersen brukt på å lage denne gigantsløyfen av kunstige blomster. Over hønsenetting er det trukket hvitt stoff og slør, før blomstene og perler blir festet. Ida Talina Steen

-Jeg har forberedt elevene på at de kunne komme til å bli sure, slitne og sinte, og at jeg kunne bli streng. Men dette er jo gøy, showet blir et adrenalinkick, og læringskurven er bratt, raporterer Randi. Sammen med kollega Rose-Linn Hanssen har hun veiledet blomsterdekoratør-spirene.

Butikk

I tillegg til å være lærer i blomsterfaget på Tangen, driver hun Randi Lauvdal Blomster i Arendal, og gjennom butikken betaler hun for å vise fram all prakten lagd i samarbeid med elevene. En vinn-skinn-situasjon.

Pyntet brud. - Klikk for stort bildeSå fikk sløyfen fra Tangen bein å gå på. Ida Talina Steen

-Er det noen elever fra Tangen her?

Hender skyter i været, og vi hører litt jubel høyt oppe på skalaen. Vi er tilbake på showet i KRS live, i regi av Judy Hansen's atelier, der brudekjoler og annet pyntetøy blir til.

Endelig

Så kommer det som manglet. Inn på catwalken skrider bruder i nye kjoler, og nå har de buketter i hendene og pynt på kjolene. 450 par øyne beundrer arbeidene til E2-gjengen. Det klappes. Nå innser alle hvor stusslig det var bruder uten blomster.

Brud og brudepike - Klikk for stort bildeEndelig! Modellen til venstre bærer buketten Karina Aamdal Gundersen har lagd. Ida Talina Steen

I salen sitter elev Karina Aamdal Gundersen. Dette var gøy, tenker hun, å få vist fram buketten for så mange mennesker, og den passet jo bra til den hvite kjolen.

Blomsterdekorasjon. - Klikk for stort bilde
Festbord - Klikk for stort bilde