-Hva er det du sier? Er det sant?

Da Ardis åpnet døra, oppdaget hun fem smilende jenter. I neste nu trodde ikke den gamle damen sine egne ører.

Gammel og ung dame i dør. - Klikk for stort bildeArdis ble overrasket da Martine sto utenfor med gratisblomster. Marius Flatnes

-Hei, vil du ha en bukett?

-Dessverre, jeg har kjøpt blomster i dag, så det får holde.

-Men disse koster ikke noe, de er helt gratis.

-Jeg skulle gjerne ha gitt dere noen penger, men jeg måtte nettopp kjøpe to nye nøkler til inngangsdøra. De kostet 700 kroner.

-Vi skal ikke ha betaling. Vil du ha en bukett?

-Ja, jo, gjerne, når du sier det, så. Den der ser fin ut. Nydelig blanding av blomster. Tusen takk, det var hyggelig! For et overraskende besøk!

Gammel og ung dame foran dør, - Klikk for stort bildeBlomster bandt Ardis og Martine sammen. Marius Flatnes     Widescreen

Samtalen mellom Ardis Bauer og Martine Frustøl begynte litt avmålt, men endte i full forsøstring og smil i widescreen-klassen hos damen med det amerikanske fornavnet. I en blokk i nærheten av Tangen bor Ardis, og vi skjønner godt at hun skvatt litt da Martine bød på en gratis, frisk og meget elegant bukett.

I klasse 2BDA på Tangen, det vil si blomsterdekoratørlinjen, går Martine sammen med Camilla Villanueva, Linn Therese Frigstad, Rebecca Berg Pedersen og Iris Bøasæter. På fredager selger jentene blomsterbuketter de nennsomt har satt sammen, og salget skjer fra skolens lokaler i Elvegaten 2, mellom klokken 11.30 og 14.

Ikke kompost

Blide av blomsterbuketter. - Klikk for stort bildeLekre buketter satt sammen av blomsterdekoratør-elever på Tangen. På fredager kan du kjøpe en slik i Elvegaten 2. Marius Flatnes Hvis det er blomster igjen etter salget, går de ikke til kompost, men til oppmuntring, det vil si til gratisutdeling i nabolaget. Og denne fredagen tinte fem jenter og 8-10 buketter halvfrosne januarhjerter.

Dagens beste replikk fra en heldig mottaker, en mann:

-Hvis jeg ikke hadde vært så sjenert, skulle jeg ha gitt dere en klem alle fem!