Hun heier på Erna, han heier på Trygve. Men én ting er de enige om.

Oda og Sander - Klikk for stort bildeOda Oline Omdal og Sander Maxwell Frøysa begynte begge tidlig med politikk. Ludvig Lorentzen  Hør Oda Oline fra Unge Høyre og Sander fra Senterungdommen i en ny utgave av podkasten Tangenfolk.

Enda en gang fikk viruset sluke fraværsgrensen på 10 prosent i videregående. Det er Oda Oline Omdal rykende uenig i, noe hun gjorde klart i et leserinnlegg i VG.

-Det er litt skremmende at den sittende regjeringen setter tiprosentsregelen på pause. Smitten skal begrenses, men nå blir det fristende for mange å sende egenmelding når de har lyst til å bli liggende i senga istedenfor å gå på skolen, sier Oda Oline Omdal i podkasten Tangenfolk.

Romslig
Hun er med i Unge Høyre, mens hennes samtale- og diskusjonspartner Sander Maxwell Frøysa sogner til Senterungdommen. Han ønsker seg en mer romslig fraværsregel:

-Grensen burde ha vært på 15 eller 20 prosent, mener Sander. Både han og Oda Oline merker at oppmøtet har sunket etter at fraværsregelen ble lagt på is.

Sander går sitt andre år på medielinjen på Tangen, mens Oda Oline begynte i vg3 på studspes sist høst, etter å ha tilbrakt de to første årene på Hetland vgs i Stavanger.

Imponert
Hun om Tangen: - Jeg er imponert over skolen. Det unike ved Tangen er et mangfoldig miljø, både hva linjer og elever angår.

Han om Tangen: - Jeg har ikke en eneste vond ting å si om skolen. Her er alle venner. Ikke et sekund har jeg angret på mitt skolevalg.

De to er uenige om mangt i politikken, men på ett taler de i kor: Unge må bry seg om hva som skjer i samfunnet. Oda Oline sier det slik:

-Politikk er ikke noe de som er eldre enn oss skal drive med. Vi overtar dette landet; vår generasjon er de neste politikerne og vi må begynne tidlig å engasjere oss.