Høyre vant, Benjamin stemte Venstre

I skolevalget på Tangen innkasserte høyresiden et overveldende flertall, selv om neppe noen ble påvirket av dette slagordet: - Himmelen er blå, helvete er rødt.

Tre karer foran stemmebås med forheng - Klikk for stort bildeLett preget av valgets kval kommer Benjamin Diaz ut av stemmebåsen. Klassekamerat Jakob Fredriksen skal også stemme Venstre, mens rektor Stein Dillevig (i midten) drar forhenget til side. Hemmelig valg, må vite. Tangen vgs

Venstre-opptur

Som vanlig samsvarte ikke resultatet i et skolevalg med landsomfattende målinger. Riktignok ble Høyre størst, men Venstre skjøt opp som en rakett med hele 19,1 prosentpoeng av stemmene. Arbeiderpartiet måtte nøye seg med usle 9,5 prosentpoeng.

Søylediagram - Klikk for stort bildeAndel av stemmene som gikk til partiene med over én prosents oppslutning.

Valgets kval

-Jeg syntes representanten fra Venstre var god, og stemmer på hans parti, sa Benjamin Diaz fra klasse 3PBA før han forsvant inn bak forhenget for å velge seddel.

Jakob Fredriksen, 3PBA

Også klassekamerat Jakob Fredriksen satset på landets eldste parti (stiftet 1884), etter at Venstre og Høyre hadde skaffet ham valgets kvaler. Disse to elevene fyller 18 i år, og kan dermed delta i det offisielle kommunalvalget. Om Jakob kommer til å gjøre det, er usikkert.

Innsikt

- Før jeg kan velge en seddel 11. september, må jeg sette meg inn i hva partiene står for. Å stemme bare for å stemme er det ingen vits i, mener Jakob. Der er Benjamin enig, men han lover å gå til urnen 11. september. Noen ny Venstre-stemme vil han dog ikke love.

kakediagram - Klikk for stort bildeHøyresiden fikk 57,4 prosentpoeng (blått), venstresiden 33,6.

Høyreving

Resultatet av Tangen-valget viser at høyresiden, og der tar vi med høyrevingen Alliansen, ble belønnet med 57,4 prosentpoeng. Dette er ikke andelen av det totale stemmetallet, for vi har bare tatt med partier som erobret minst én prosent.

På samme måte noterer vi 33,6 prosentpoeng for venstresiden, og i den flokken innlemmer vi Miljøpartiet de grønne (MDG). Av de 1248 elevene på Tangen vgs stemte 1032, og det betyr en valgdeltakelse på 82,7 prosent.

Politikere ved bord - Klikk for stort bildeDebatten mellom ungdomspolitikerne foregikk i skolens auditorium. Rødt har ordet. Tangen vgs

Oppmuntrende

Dette er svært oppmuntrende, siden bare 60 prosent av de stemmeberettigede la seddelen i urnene under kommunalvalget i 2019. Skal vi slå oss litt på brystet, kan vi si at Tangens iherdige aktiviteter for ytringsfrihet og demokrati bærer frukt.

Tre unge med ryggen til foran skjerm. - Klikk for stort bildeElevene som ikke fikk plass i auditoriet, fulgte streaming av debatten. Her en gruppe elever i 1KDA som hører på Frp's Kasper Johansen. Tangen vgs

Kostelig skatt

Folkestyret er en kostelig skatt som bare et mindretall av verdens land eier; derfor var det rørende å se elevene stå i kø for å stemme, foruten at de fulgte nøye med i den forutgående debatten der ungdomspolitikere fra de største partiene kjempet om oppslutning og sympati.

-Himmelen er blå, helvete er rødt, utbrøt Høyres representant lett spøkefullt i debattens hete. Men det var nok en uttalelse fra Kristelig Folkeparti som klatret til topps på demagogtoppen.

Obs! Hvithai!

Representanten for det gule livssynspartiet advarte mot klimaendringer som kan få arter i sydligere farvann til å søke hit:

- Folk burde kunne bade på Bystranda uten å bli angrepet av hvithai, sa han.

Gutt med klistremerker i fjeset - Klikk for stort bildeAndré Øvland i 2MEA samlet klistremerker på partienes stands og lot politikken gå til hodet på seg. Tangen vgs

Framtida

Skole og klima var hovedtemaer i debatten. Stikkord: Fraværsregel, eksamen, skolestart klokken 9, oljeindustrien, vindkraft, solenergi og atomkraft.

Representanten fra SV oppsummerte sitt energi-syn slik:

- Vi må ut av oljealderen og inn i framtida.

Ungdom i kø - Klikk for stort bildeElever i kø for å stemme ved skolevalget - et gripende syn for venner av demokratiet. Tangen vgs

Se skoledebatten her (begynner på 21.03):

Her finner du resultatene fra skolevalget i fylkene og i landet som helhet