Hør Joel i Tangenfolk - skolens nye podkast

Joel Nziza - Klikk for stort bilde-Jeg prøver å være hyggelig mot alle, sier Joel Nziza i 2MKB. Ana Margarita   Vi har hørt latteren hans rulle gjennom etasjene. Og blitt blendet av smilet. Nå kan du bli bedre kjent med Joel.

Skolen vår hadde det meste, men manglet en podkast. Nå fylles tomrommet av Tangenfolk, som forhåpentligvis binder elever og ansatte enda bedre sammen. På Spotify finner du de to første utgavene av Tangenfolk.

I den første blir du nærmere kjent med programlederne, nemlig rådgiver Ana Margarita Quinteros og lærer Ludvig Lorentzen, alias Ludde. Og gjesten i den andre utgaven er Joel Nziza i 2MKB.

Spørsmål
Overraskende var spørsmålet Joel fikk sist vår, da han gikk i vg1: Kunne han tenke seg å lede avslutningsseremonien for avgangselevene?

Det kunne han. Nei er et ord Joel nødig bruker når noen ber ham om å ta et tak. Og du skal være bra sur hvis du greier å henge med gjeipen når du møter Joel.

Men hvordan havnet han på Tangen videregående? Fra ungdomsskolen fikk han med seg et selvlysende vitnemål. Forskerlinje eller studiespesialiserende måtte det bli, tenkte han.

Men så kom ettertanken: Hvorfor slite med en jevn strøm av prøver når jeg egentlig ikke er så flink til å øve? Hvorfor ikke ha det litt gøy ved siden av de vanlige fagene? Dermed ble det medier og kommunikasjon på Tangen.

-Gøy er det virkelig blitt. Å få noen avbrekk fra matte, naturfag, engelsk og alt det der gjør godt, sier Joel i dag.

Miljø

-Hva kjennetegner miljøet på skolen vår?

-Her kan eleven være seg selv. Du trenger ikke gå med den og den buksa eller den og den genseren for å bli godtatt. Her ser du folk fra byggfag i arbeidsklær side om side med elever i tøy av alle slag. Gruppepress og prestasjonsasngst tror jeg det er mindre av her enn på andre skoler. Dessuten trenger du ikke være alene, det er alltid noen å prate med i gangene.

-Hvorfor er du så blid?

-Jeg går alltid med et sort armbånd der det står fire hvite bokstaver: WWJD. Det betyr "What would Jesus do?". Den kristne troen betyr mye for meg, og Jesus ga oss jo kjærlighet. Derfor prøver jeg å være hyggelig mot alle. Og målet for Tangen må være at det skal være en superchill skole.

Hør Joel, Ana og Ludde på podkasten Tangen-folk på Spotify: