Hollywood lager bare søppel. Det sier filmskaperen etter å ha jobbet der i 10 år.

En film skal forandre både helten og publikum. Det hevder Roark Loedy overfor en gruppe Tangen-elever.

Middelaldrende mann doserer i klasserom. Middelaldrende lærer i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeRoark Loedy i geografitimen til 2KDA. I Bakgrunnen lærer Tor Magne Dommersnes, som ble kjent med Roark siden denne leide et nabohus i Søgne. Tangen vgs

Det er rett før ørene flagrer i geografitimen i klasserom 514. Over bildeskjermen flimrer en film der orkanen Dorian feier over Bahamas i 2019. Vinden er fyrt opp av global oppvarming, forklarer lærer Tor Magne Dommersnes.

Med filmen var hensikten å rekruttere folk til hjelpearbeid og få dem til å gi penger. World Hope International heter den humanitære organisasjonen Roark Loedy laget filmen for. Nå står han i klasserommet og legger ut om den tekniske revolusjonen i bransjen.

Billig

-Utstyret du trenger for å lage profesjonell film koster nå 8000 dollar (rundt 80.000 kroner). I teorien kan du gjøre opptak, redigere og spre en film på opptil 20 minutters varighet verden rundt på samme dag, sier Roark, mens han viser fram en Iphone 11 til opptak og en liten lampe til lyssetting.

Men teknikk er bare et middel. I en samtale med skolens nettside forteller Roark hva innholdet skal bevirke.
Et nøkkelord er Aristoteles' katharis, renselsen publikum skulle få av å se en tragedie.

-Helten i en film må møte hindringer og utfordringer som forandrer ham eller henne, og publikum skal ble beveget av dette. Vi mennesker er jo på en slags heltereise gjennom livet, sier Roark.

Tidløs

Modellen med tre akter er tidløs, tilføyer han. I Hollywood sier fagfolkene for moro skyld at man i første akt må få helten opp i et tre. I andre akt kaster man stein på henne eller ham, før man får helten ned på bakken i tredje akt, der løsningen kommer, forteller amerikaneren.

Men Hollywood skurrer i filmskaperens ører. I ti år jobbet han i glamour-hovedstaden, og da med lyssetting. Så flyttet han for å drive med andre produksjoner, helst som manusforfatter. I en lengre periode bodde han i telt for å holde levekostnadene på bakkenivå.

Eggmann

-Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste god film fra Hollywood i de senere årene, hevder Roark.

Et eksempel på en Roark Loedy-film? Birth of Eggman, som han har regissert og skrevet. Den handler om en misfornøyd servitør som tar en fryktelig hevn over gjester som nekter å tipse.

Og her kan du se filmen om orkanen på Bahamas: