Hjelpelærer på 2,4 kilo

Undervisning er ikke nok. Hundevisning må også til, mener lærer Benedicte.

Hodet av liten, brun hund. - Klikk for stort bildeTodd flyter på talentet. Han har ikke hjelpelærerskolen. Marius Flatnes

"Security" står det på dekkenet han tripper rundt i klasserommet med. Men fireåringen Todd er ingen fryktinngytende vakthund som biter elever i rumpa om de har lagt igjen pc'en hjemme eller bjeffer hvis de går på do uten å spørre om lov. Chihuahuaen skaper sikkerhet og hygge rundt seg.

Problem

Hva i all verden gjør jeg nå? Benedicte Thon, lektor på Tangen og Todds eier, hadde fem elever som var svært sjenert. Ikke turde de å holde en muntlig fremføring for klassekameratene, ei heller gjøre det med bare læreren til stede. Hvordan kan jeg da få satt karakter på disse fem, grublet Benedicte.

Med ett kom hun på en artikkel hun hadde lest, om en golden retriever som hørte på når elever i en barneskole leste høyt. Ellers turde de ikke. La meg prøve å ta med mini-hjelpelærer Todd, tenkte Benedicte, litt desperat nå.

Ung kvinne med liten, brun hund - Klikk for stort bildeBenedicte kaller hunden "to kilo lykke". Marius Flatnes

Gode råd var et dyr

Da hun gikk til skolen neste dag, var lektoren litt nervøs. Inni jakka satt nemlig en blindpassasjer. Ikke hadde hun spurt om lov til å ta med seg chihuahua og hjelpelærer Todd, så smugling ble løsningen.

På vei ut av skolen etter arbeidsdagen skjedde det som ikke skulle skje. I døra møtte ekvipasjen daværende rektor Eva Berg.

-Hva har du der, spurte rektor og pekte på bulen på Benedictes jakke. Da var det ikke noe annet å gjøre enn å avsløre og tilstå, men Berg ble begeistret for denne pedagogiske vrien med pels.

Tilbaketrekning

-I klasserommet plasserte jeg Todd på pulten foran eleven som skulle fremføre, mens jeg selv trakk meg inn i et hjørne. Og alle fem fikk vist hva de kunne, forteller Benedicte.

-Holdt Todd seg våken?

-Idet en av elevene ga beskjed om at det kom en litt kjedelig del, gjespet han, og da ble eleven et øyeblikk satt ut. Kanskje hunden forsto det som ble sagt?

-Og siden har Todd hørt mye kjedelig og morsomt?

-Han har lyttet til en del fremføringer siden, men i det siste har han mest vært maskot og moralsk støtte for hele klassen. Forleden skrev en elev en tekst med Todd foran seg, og den moralske støtten ble satt stor pris på, forteller Benedicte.

Liten, brun hund foran ungpikefjes i bakgrunnen - Klikk for stort bildeSynne Fosse Alfredsen i 1KDA har funnet tonen med Todd. Marius Flatnes

Skjebnen slo til

Lektoren hadde slett ikke tenkt å skaffe seg hund. Men skjebnen slo til da hun ble med venner som skulle kjøpe chihuahua i en kennel i Trondheim, hvor Benedicte studerte og bodde på den tiden.

I kullet var det en ledig hann, en liten fyr med øyne mer forførende enn dem til Tom Cruise, og pels mer gyllen enn sveisen til Anne Lindmo. Snart var Benedicte helt solgt, og det samme var Todd.

-Hvor er Todd?

Om Benedicte underviser på Zoom eller live, spør elevene straks etter hennes labbagogiske virkemiddel. Og han får stadig tilbud om å sitte på fanget i klasserommet.

Gratisarbeider

Men nå har vi kosepratet lenge nok. Siden matmor er medlem av Utdanningsforbundet, tvinger spørsmålet seg fram: Gjør hjelpelæreren gratisarbeid i videregående skole?

- Han får kost og losji. Det holder.

-Synes han læreryrket er slitsomt?

-Etter jobb ligger han og sover.

Liten brun hund på gulv - Klikk for stort bildeHyggespreder. Marius Flatnes

Mer om lesehunder her