Herlig med utveksling. Men én ting manglet.

Auf Wiedersehen, Deutschland! Iselin og Khach kommer gjerne tilbake.

To unge på båt - Klikk for stort bilde- Våre tyske jevnaldrende har et hardere skolepress enn oss, erfarer Tangen-elevene Khach Jemar Huynh og Iselin Abildsnes, her på båttur i Hamburg. Tangen vgs

-Jeg kunne tenke meg å ta en master i Tyskland, gjerne i grafisk design, røper Khach Jemar Huynh. Han hører til gruppen av vg3-elever i tysk som nettopp kom hjem fra fem dagers utvekslingsopphold i Tyskland.

Det gjør også Iselin Abildsnes. Studere kunne vil hun ikke gjøre i landet, men gjerne kommer hun tilbake på besøk.

Hamburg havn - Klikk for stort bildeHamburg havn er Europas nest største, etter Roterdam, og byen oser av velstand. Den gamle Hansa-byen er et eget land i forbundsrepublikken. Tangen vgs

De 18 elevene som dro avsted sammen med to lærere, har fått en ny venn. Han heter Erasmus og har lommene fulle av euro. Vi snakker om EU's fond for ungdom i Europa, og derfra risler det også litt over EØS-landet Norge.

Dermed ble turen sørover gratis for lærere og elever. Men så melder spørsmålet seg: Hva sitter de igjen med, når vi ikke tenker på handleposene fra Lübeck og Hamburg?

Både Iselin og Khach syntes det var veldig interessant å få et innblikk i forskjellen mellom nordmennene og deres jevnaldrende på vennskapsskolen Auguste Viktoria-Schule i Itzehoe nær Hamburg.

En gruppe ungdommer på båt - Klikk for stort bildeTysk-norsk selskap om bord i en passasjerbåt i Hamburg havn: Fra venstre Viktoria Aust, Hedda Anders, Nhut An Sonny Vo (Tangen), Merle Möller, Emily Krause, Clemens Klinkforth, Nikita Guk og Fthawit Kesete Gebremedhin (Tangen). Tangen vgs

-Jeg skjønte at vi har det veldig bra på Tangen, i flotte, moderne bygninger der vi får det vi trenger av skolesaker. Auguste Viktoria-bygningene virker noe nedslitt, og elevene må kjøpe iPad eller datamaskin selv. De som ikke har råd, får greie seg med papir og blyant, forteller Khach.

Iselin bet seg merke i den faglige forskjellen mellom Tangen og Auguste Viktoria.

-Det virket som om de hadde hardere arbeidspress enn oss, med vanskelig stoff, hyppigere eksamener og omfattende lekser. Men om jeg selv hadde lært mer på en slik skole, er jeg usikker på, sier Iselin.

bowlingspiller - Klikk for stort bildeFellesbowling. Khach Jemar Huynh har fått godt tak på kula, men greier heldigvis også å slippe den. Iselin Abildsnes

Kom våre to venner i kontakt med de innfødte, og fikk de mosjonert fremmedspråket, det er jo mye av vitsen med utveksling?

-Vi ble litt kjent med tyskerne, men det er jo vanskelig å snakke språket deres. Likevel, det var bare å kaste seg ut i det, og jeg merket at det gikk bedre etter hvert. Dessuten kunne vi redde oss med engelsk, røper Iselin.

Khach følger opp: - I en del småbutikker snakker betjeningen bare tysk, og da måtte jeg prøve så godt jeg kunne. Det var gøy! Heldigvis bryr de seg ikke om du sier noe feil; de tar grammatikken som den kommer, sier Khach.

Konserthuset i Hamburg - Klikk for stort bildeElbphilharmonie, det mektige konserthuset ved havna i Hamburg, fikk elevene gå inn i og nyte utsikten fra. Det ble åpnet i 2017 og kostet 6,4 milliarder kroner. Budsjett: 1,8 milliarder. Dermed kan takkene på taket symbolisere tenner som gjør innhogg i skattepengene. Wikipedia

-Er dere ikke misfornøyd med noe som helst?

Khach: - Vi skulle hatt mer tid, for eksempel til å gå rundt på egen hånd i Hamburg. To og en halv time ble for snaut.

Iselin: - Vi fikk frihet til å gjøre oss kjent, men vi skulle hatt mer enn tre hele dager der nede.

- Kan utveksling føre til utenlandsk kjæreste?

Begge: - Det skal mye til, og vi tror ikke det er noe å satse på.

(I Tyskland oppførte elevene seg ikke som folk. De oppførte seg som Tangenfolk. Det betyr at de var vennlige, høflige, positive og presise.  Red. anm.)

Forfatteren Wolfgang Borchert - Klikk for stort bilde Tangen vgs