Her blir hun 8000 kroner fattigere

Boten svir. Men Thekla angrer ikke at hun lenket seg fast i kjærlighet til Førdefjorden.

Tre politifolk bærer jente - Klikk for stort bildeThekla skysses bort av politiet. Amanda Iversen Orlich  En dag sto plassen hennes bakerst i klasserommet på Tangen tom.

I de to ukene som fulgte, satt aldri den vevre, stillferdige Thekla og bøyde tyske verb.

Isteden var hun blitt høylytt der hun langt, langt unna bakset mot mektige krefter.

-La fjorden leve! La fjorden leve!

Iført blå varmedress, gul sydvest og grønn samvittighet hadde hun lenket seg fast til en gravemaskin ved Førdefjordens bredd, i protest mot en planlagt gruve. Og folk fra stedet sluttet seg til lenkegjengen, hvis de da ikke sto ved siden av og heiet på de tilreisende.

-La fjorden leve. La fjorden leve!

Så tuslet tre svartkledde bort til vg1-eleven Thekla Pauline Fossestøl. Politi.

-Du må fjerne deg, du hindrer anleggsarbeidet, brummet politifolkene.

-Jeg blir, parerte Thekla med tynn stemme.

Da tok lovens lange arm fram ei diger tang, klipte over kjettingen og bar vg1-eleven fra Tangen inn i arrestbilen. Frakten ble dyr: 8000 kroner i bot, takk.

Politimann og jente ved gravemaskin. - Klikk for stort bildeAksjonistene hindret riving av hus der gruvedriften skal foregå. Thekla Pauline Fossestøl lenket seg til en gravemaskin. Amanda Iversen Orlich

-Klart den summen svir, men jeg angrer ikke. Heldigvis sponser bestemor meg når boten skal betales. Gjerne ville hun blitt med til Førdefjorden, men fikk det dessverre ikke til, forklarer Thekla.

At myndighetene har gitt selskapet Nordic Mining lov til å dumpe 250 millioner tonn gruveavfall i den fagre fjorden på Nordvestlandet, har opprørt naturvernere landet over. Og ikke bare det; mange beboere langs fjorden ga kost og losji til protestantene, blant dem Thekla, da aksjonen pågikk i to uker nylig.

17-åringen fra Mandal er medlem av Natur og Ungdom i Kristiansand, men reiste nordover som enkeltperson. At hun bryter loven, er miljøaktivisten fullstendig klar over. I tilfellet Førdefjorden veier imidlertid hennes samvittighet tyngre.

Sivil ulydighet kalles dette, og Thekla presiserer at deltagere i slikt ikke skal bruke vold, ei heller skal de skjule hvem de er og de skal ikke sette seg til motverge overfor politiet.

-Sivil ulydighet er siste utvei. Denne gruvedriften kommer til å drepe mye av livet i fjorden, og dét teller mer enn pengene selskapet tjener, sier Thekla.

- Men hvorfor denne veldige omsorgen for en fjord langt borte fra hjembyen Mandal?

-Jeg er blitt glad i både fjorden og folket der oppe. Hvis det skulle dumpes veldige mengder gruveavfall i sjøen utenfor Mandal, ville jeg igjen ha gått til aksjon.

-Hjalp det noe å drive med sivil ulydighet ved Førdefjorden?

-Vi fikk stor oppmerksomhet i mediene, og håpet er at politikerne etter hvert skal støtte oss. Dessuten kommer staten til å bli saksøkt for å ha gitt tillatelse til dumping i fjorden, sier Thekla.

Jente i arrestbil med politifolk rundt. - Klikk for stort bildeHun følger reglene for sivil ulydighet: Ikke bruke vold, ikke skjule hvem man er, ikke sette seg til motverge overfor politiet. Amanda Iversen Orlich

Gruvedrift ved Førdefjorden

Mineral: Forekomsten av titanmineralet rutil i Engebøfjellet ved Førdefjorden er et av de største i verden. Rutil brukes til produksjon av fargestoff, for eksempel hvitt i maling. I tillegg benyttes rutil til råstoff til metallet titan.

Langvarig: Striden om dumping i Førdefjorden har rast i mange år. 6. mai 2022 ga Nærings- og fiskeridepartementet gruveselskapet endelig tillatelse til å dumpe avfall i fjorden. Det skjedde etter at en klage fra naturvernorganisasjonene var blitt avvist. Men næringsminister Jan Christian Vestre understreker at miljøkravene tilk driften er blitt skjerpet.

Protest: Dette beroliger ikke Førdefjordens bestevenner. Naturvernforbundet og Natur og Ungdom har varslet søksmål mot staten for å stanse dumpingen. Organisasjonene mener utslippstillatelsen er i strid med EU-forskrifter.

Alene: -Skal Norge ha troverdighet i det internasjonale miljøarbeidet, kan vi ikke være det siste landet i verden som forurenser sjøen med gruveavfall, uttaler Anne-Lise Thingnes Førsund, fylkesleder i Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane.

Fornøyd: Ivar S. Fossum er administrerende direktør i selskapet som skal utvinne rutil. Han er tilfreds med utslippstillaletelsen og sier at man nå kan gå videre med å finansiere og forberede bærekraftig mineralproduksjon.