Heisan! Kommer det mer snadder?

Fiskene skulle bare suge i seg litt mat. Så havnet de på fotoutstilling.

Ung kvinne i profil ved bilde av to akvariefisk en face. - Klikk for stort bildeFrossent øyeblikk fra akvariet. Tror fiskene vi er dumme? Til høyre fotografen, Benedicte Le-Diem Doan. Tangen vgs Øynene hennes søker stadig motiver. Nå rettet Benedicte Le-Diem Doan blikket mot et av akvariene hjemme. Var det mulig å ta portretter av fisk?

Her måtte det fristes. Med kameraet skuddklart drysset Benedicte litt mat nær glassveggen som vendte utover i rommet.

Svusj!

Klikk-klikk-klikk!

Idet fiskene søkte maten, lynkjapt, trykket Benedicte på utløseren, og bildene klistret seg til minnebrikken. Her ser du et av dem. Uutgrunnelige fiskeblikk møter vårt. Kommer det flere godbiter, mon tro?

Benedictes fotografi stilles ut blant mange andre på Agder Kunstsenter. Til sammen 20 elever på vg2 og vg3 tar det ettårige programfaget (valgfaget) Bilde, og nå viser de hva de har fått til.

I dag knipses det i vei som aldri før, med mobilkameraer, men det fotograferes kanskje ikke så mye. Fotografering er noe mer, forstår vi av Benedicte Le-Diem Doan og hennes klassevenninne i 2MKA, Nathalie Frigstad.

Fotograf i av jente i garnbutikk med ansikt av ung jente ved siden av. - Klikk for stort bildeHast i garnbutikken. Nathalie Frigstad (t.h.) har tatt snapshot av klassevenninnen Benedicte Le-Diem Doan. Tangen vgs

-Mobilbilder blir ofte flate, tatt i forbifarten. Når vi fotograferer med ordentlig kamera, må vi gi bildet dybde, vi må komponere det bevisst, forteller Nathalie.

I faget Bilde lærer elevene også video, legger hun til, men Nathalie liker best stills, kanskje fordi bildene lett blir mer mystiske.

Lærer i faget er Sidsel Jørgensen, som har mastergrad fra fotoskolen Speos i Paris. Hun bibringer elevene grunnleggende teknikker, blant annet lyssetting, perspektiv og utsnitt. De lærer å bygge dybde i et bilde, og hensikten er å kunne formidle noe.

Men hva kjennetegner en god fotograf?

Hun eller han må ha mye tålmodighet og øynene med seg, fastslår Sidsel.

Fotoutstilling

Hva: 20 elever i valgfaget Bilde på Tangen vgs viser sine arbeider.

Hvor: Agder Kunstsenter, Skippergaten 24.

Når: Fra og med tirsdag 14. til og med fredag 17, alle dager kl. 12-16.

Salgsutstilling: Ikke egentlig, men det går an å friste med bud.