Han skriver helst for hånd. Mobilbruk i timene er strengt forbudt.

Bier, Fussball und Auto. Men München har mer å by på: Vi ønsker Felix velkommen til Tangen.

Ung mann smiler foran bygg - Klikk for stort bilde-Jeg har lyst til å spille volleyball her og kommer til å ta kontakt med en klubb, sier Felx Ostermeier, fersk utvekslingselev på Tangen. Tangen vgs

- Jeg er Felix.

-Takk for maten.

Allerede etter tre dager i Kristiansand har 16-åringen Felix Ostermeier fra München lært seg to viktige fraser på norsk.

Da flyet han reiste med nærmet seg Kristiansand, fikk passasjeren et vakkert syn: Snø. I hjembyen sør i Tyskland var dette herlige nytelsesmiddelet forsvunnet da han tok farvel med mamma og pappa.

Hos familien Baak

Og i denne forbindelsen er mamma viktig. Hun og kona til Tangen-lærer Sebastian Baak arbeidet på samme institutt på universitetet i Kiel. Derfor kan Felix være utvekslingselev i fire måneder, komfortabelt innkvartert hos familien Baak på Flekkerøya. Mens eldstesønnen i huset er i det militære, bor den unge tyskeren på hans rom.

Dame med ølglass - Klikk for stort bildeParti fra Oktoberfesten i München.¨¨ Wikimedia commons

Oktoberfest

Si München til en nordmann, og hen ser for seg fullstappede Lederhosen, ølglass med dønninger og utringninger så dype som alpedaler. Jawoll, vi snakker om Oktoberfesten, eller Wiesn, som de innfødte kaller denne elleville feiringen (Av Wiese, eng eller jorde på tysk).

Og deltakerne er helt ute på jordet, der bare hornmusikken er høyere enn promillen. Det vet Felix mye om, siden han går på videregående (Gymnasium) rett ved Wiesn.

Pass opp!

-Om kvelden bør en passe seg litt i dette området. Slåsskamper forekommer, og en venn av meg fikk slått inn et vindu på bilen sin, forteller Felix.

Men ellers er München en svært vakker og kultivert by. Ikke rart den ofte kalles Deutschlands heimliche Hauptstadt - Tysklands hemmelige hovedstad.

Nysgjerrig

Til lille Kristiansand er Felix Ostermeier kommet blant annet fordi han vil forbedre engelsken sin, og han er nysgjerrig på det norske skolesystemet. I Tyskland skiller studspes-elevene (i Gymnasium) mye tidligere lag med dem som tar yrkesfag, noe han synes er en ulempe. Og presset på Gymnasium-elevene føles hardt, forteller han.

Dessuten er reglene for mobilbruk strenge på hans skole, Theresien-Gymnasium:

-Telefonen skal være avslått i timene. Bryter noen denne regelen, kan mobilen bli inndratt, forteller Felix.

Parti fra München - Klikk for stort bildeMünchen - "Tysklands hemmelige hovedstad". Wikimedia commons

Digitalisering

Han har ikke vært i Norge tidligere, men la tidlig merke til at digitaliseringen er kommet lenger her enn i hans hjemland, der det fortsatt betales ganske ofte med kontanter. Også i skolen brukes dataverktøy flittigere her.

-Vi kan benytte datamaskin eller iPad, men jeg foretrekker å jobbe med penn og papir. Når jeg bruker datamaskin, blir jeg så lett distrahert, forteller Felix.

-Vær åpen

Hans gode vert, Sebastian Baak, gleder seg til å ha gutten boende hos seg i fire måneder. Felix er den fjerde utvekslingseleven som innkvarteres hos familien på Flekkerøya, og erfaringene er bare gode.

-Vær åpen og nysgjerrig, det er mitt beste råd til utvekslingslevene, sier Sebastian.

Ung gutt med lue - Klikk for stort bildeFelix er klar for å utforske Tangen og Kristiansand. Privat

Felix Ostermeier

Alder: 16.
Høyde: 180 cm.
Musikk: Liker rap og åttitallsband som Police og Red Hot Chili Peppers. Spiller selv gitar og synger i skolekor (tenor).
Sport: Er aktiv volleyballspiller i MTV München (stiftet i 1879). Spiller hobbyfotball med kamerater. Kjører alpint.
Språk: Har lest engelsk (i seks år), latin (syv) og italiensk (fire).
Praksis: En uke i BMW-fabrikkens avdeling for bilinteriør.