Han har gått på vgs i tre land. Et av dem er i en klasse for seg.

Du har brukt mobilen i timen. Da blir den inndratt. Sånn er det i Tyrkia, forteller Ahmet Gökpinar i 3STA.

Ung mann i tre versjoner ved pult foran flagg - Klikk for stort bildeTyrkia - Norge - USA - Norge. Det er Ahmet Gökpinars skolevei. Benjamin Tveiten

Først gikk han på videregående hjemme i Istanbul i Tyrkia. Siden har han vært igjennom vg1 i Kvam i Hardanger. Deretter slet han skolebenken i St. Paul Lutheran High School i Missouri i USA, før han begynte på Tangen i vg3.

Altså har han gått på videregående i tre land. Hva er forskjellen på de tre?

I Tyrkia var det veldig strengt, forteller Ahmet. Du får bruke mobilen før eller etter skoletid, men ikke i skoletiden. Bryter du forbudet, kan mobilen bli inndratt.

Notater

I hans hjemland måtte elevene i videregående sitte og høre på lærernes utlegninger og ta notater. Det samme var tilfellet i St. Paul  i USA. Der ble elevene også pålagt mange skriftlige innleveringer.

Og så skal vi hjem igjen, som de sier i Dagsrevyen. Da Ahmet på sin første skoledag på videregående i Kvam ble fulgt inn i klasserommet av en lærer, fikk ferskingen en overraskelse.  Elevene var nemlig så opptatt med telefonene sine at de ikke la merke til ham.

-Slik er det ikke i Tyrkia, fastslår Ahmet. Hvis det kommer en ny i klassen, prøver de andre elevene å bli kjent med ham eller henne.

Slapt?

Så hva sier vår tyrkiske venn om den slappe, digitale stilen på skolene her i Norge?

- Her lærer jeg ikke under tvang; jeg må selv ta ansvaret, og det virker best. Dessuten er undervisningen mye mer variert enn i de andre landene jeg har vært, synes Ahmet.

Det gir han uttrykk for på et meget godt norsk. Og språket har han for en stor del lært ved selvstudium. Først barne-TV, så bøker av stigende vanskelighetsgrad, med iherdig oppslag av ukjente ord. (Her merker vi at språklærere som leser dette, må fram med Cleenex'en).

Farlig mann

Hvorfor han havnet i Norge? Fordi den politiske situasjonen i Tyrkia var komplisert og faren mistet jobben på grunn av dette. Familien ønsket å ta grep før det ble enda vanskeligere, og dro til utlandet og Norge.

Ung mann - Klikk for stort bildePå videregående i Tyrkia gikk Ahmet Gökpinar hjem klokken 17. Resten av kvelden gikk gjerne med til skolearbeid. Tangen vgs

Veien videre for Ahmet? Det har kanskje ikke så mye med hans år i pc-frie skoletimer å gjøre, men unggutten har lyst til å bli IT-ingeniør.

-Kanskje det blir NTNU i Trondheim, kanskje det blir et universitet i USA. Vi får se, sier Ahmet Gökpinar.