Hammer og sag, sinus og cosinus

Noen har det i hodet, andre har det i hendene. Disse ungdommene har det begge steder.

Ungdommer setter opp vegger innendørs - Klikk for stort bildeVeggene og ingeniørspirene vokser i Otra verksted. Fredrik Rønning Birkeland - Litt lenger opp. Sånn, ja. Nå kan dere skru.

På gulvet i verkstedet står ei lys jente som ikke er av de lengste. Hun dirigerer to gutter. lange nok til å rekke opp dit planken skal festes.

Hvorfor er Sarah Barstad her, iført vernesko og røffe tømrerklær? Det er fordi hun ble veldig lei av å sitte stille ved pulten i time etter time på ungdomsskolen. Så da hun skulle søke videregående, valgte 16-åringen det nye tilbudet på Tangen: Bygg- og anleggsteknikk med studieforberedende, der det arbeides både praktisk og teoretisk.

Murer

-Stefaren min jobber i et murerfirma, og gjennom ham ble jeg interessert i byggebransjen, forteller Sarah. Nå trives hun med kombinasjonen av hode- og håndarbeid, selv om skoleuken er lenger enn for eksempel på studiespesialiserende linje.

Ung blond jente en face - Klikk for stort bildeSarah Barstad liker kombinasjonen av praktisk og teoretisk skolearbeid. Fredrik Rønning Birkeland

Hun, ei jente til og de 11 guttene i klassen må ta den tyngste matematikken, og senere også fysikk, siden de skal bli kvalifisert til å søke på ingeniørstudier. Men x og y og pi og den gjengen der skremmer ikke Sarah.

-Heldigvis har vi Ingunn Abusdal Røsok, i matte, og hun er veldig flink til å lære bort, mener Sarah.

Flere jenter

-Vi trenger flere jenter i byggebransjen, fortsetter Sarah, da blir arbeidsmiljøet bedre.

-Og kanskje har jentene en del å fare med faglig også?

-Det skal du ikke se bort fra, ler Sarah.

Saga hviner og drillen knurrer. Det arbeides rolig og konsentrert i Otra verksted, et av Tangens lokaler for tømring. Atmosfæren er slik en lærer har drømt om når hun våkner med et pedagogisk smil om munnen.

Ei jente ser på to gutter som setter opp reisverk - Klikk for stort bildeSarah Barstad dirigerer Deni Umii (t.v.) og Joakim Furholt Pedersen mens de setter opp reisverk. Fredrik Rønning Birkeland

Faglærer

Alexander Rogn ligger ikke så langt unna denne drømmen. Han er faglærer for denne gruppen i tømring og melder:

- Det er deilig å sitte på søndagskvelden og glede seg til å treffe denne klassen mandag morgen, sier Alexander.

En morgen begynte timen kvart over åtte, men da hadde noen elever allerede vært i verkstedet i tyve minutter for å måle og gjøre klar til dagens oppgaver.

I klassen har læreren en navnebror, nemlig Alexander Kristensen. På ungdomsskolen hadde han arbeidslivsfag, der det gikk i bygging av platting og annet praktisk arbeid. Det ga mersmak, så nå er han her.

-Jeg liker å sitte stille og tenke også, så senere studerer jeg kanskje bachelor i ingeniørfag, forteller Alexander, nyvalgt elevrådsrepresentant for klassen.

Reisverk

-Har du skruer nok? Vent litt. Nå blir det skeivt.

Reisverket til skillevegger i verkstedet skjæres til og monteres. Til å begynne med var det 18 i denne klassen, men fem har søkt seg over til andre linjer på Tangen. Enkelte ble visst litt skremt av den vanskelige matematikken.

Lærer veileder to elever i bruk av verktøy - Klikk for stort bildeFaglærer og byggmester Alexander Rogn (t.h.) veileder Alexander Kristensen (bak) og Andy Muriqi. Fredrik Rønning Birkeland

Dette studietilbudet er nytt av skoleåret; derfor ventes det en større klasse fra neste høst av, når førstereiselevene har fortalt ungdomsskoleelever om hva de driver med.

Matte

Oliwia Nitecka er glad i matte og glad i tømring. Byggebransjen har hun i blodet, siden faren er forskalingssnekker og betongarbeider.

-Da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk jeg i en uke følge noen av bygningsingeniørene på Skanskas byggeprosjekt i Bjørndalen i Kristiansand. Der fikk jeg vite at bransjen trenger flere ingeniører som vet hva som foregår ute på byggeplassen. Så nå er jeg her, sier Oliwia.

Les mer om Bygg- og anleggsteknikk med studieforberedende her