- Ha med dere hjertet og hodet og vis hvem dere er

Da avgangselevene på Tangen ble feiret, holdt rektor en delvis kjedelig tale.

middelaldrende mann på talerstol - Klikk for stort bilde-Jeg kommer til å huske de dagene da dere sluttet å se ned i møte med meg og heller så opp og sa hei. Det var en del av rektor Stein K. Dillevigs hilsen til avgangselevene på de teoretiske linjene. Tangen vgs

Stramme slips. Brusende skjørt. Mammaer med tårer i øyekroken. Pappaer med småsøsken i armkroken. Det ble en sursøt stund da Tangen videregående skole lot vg3-flokken fra de teoretiske linjene (ST, MK, KDA OG PB) gå videre.

-Da chatroboten ble lansert, tok det ikke mange sekundene før noen av dere tok den i bruk og trodde dere kunne slippe unna med det. Og det gjorde dere, humret rektor Stein K. Dillevig i sin tale til avgangselevene.

Chatbot GPT, som den amerikanske skrivemaskinen heter, slo ned som en stinkbombe i dette skoleåret. Og nå var det tid for å fyre tilbake. Rektor hadde bedt roboten skrive en avskjedstale, og det fikk tilhørerne svi for.

Ung dame og middelaldrende mann på podium - Klikk for stort bildeElegant og velformulert konferansier var Celine Aas i vg1 sammen med avdelingsleder Trond Hansen. Tangen vgs

At ordgyteriet fra USA er ypperlig å gjespe til, fikk vi nemlig bevist da Dillevig leste opp noen avsnitt. Av ren nestekjærlighet skal leserne skånes for dem.

-Jeg er norsklærer, og hadde gitt robottalen karakteren tre. Teksten er forutsigbar og pompøs; den mangler menneskelighet og personlighet, attesterte rektor. Deretter oppfordret han elevene til det å te seg stikk motsatt: -Ha med dere hjertet og hodet og vis hvem dere er.

Forbilder

To karer som har gjort akkurat dette, er Joel Nziza og Josva Severinsen, henholdsvis langvarig elevrådsleder og russepresident. Gode, ansvarsfulle forbilder begge to, mente rektor.

Så kom han med en hilsen til dem som skaffer skolen elever, nemlig foreldrene: -Takk for at vi fikk låne de flotte ungene deres i tre år.

Middelaldrende mann på talerstol - Klikk for stort bilde-Husk Per Fugellis ord: Vi er feilvare alle sammen, sa lektor Håvard Karlsen i sin tale til elevene. Tangen vgs

Fra lærerne hilste Håvard Karlsen. Han vokste opp i Tromsø, og dermed ventet forsamlingen en tale med grovmasket filter. Ingen ble skuffet.

Angrer

-Jeg skal fortelle dere noe jeg har angret på, erklærte Karlsen, og kom med disse fem punktene:

1. Han og en del andre russ i Tromsø parodierte Hitler og nazistene i 17. maitoget. Humoren ble misforstått, og russen kastet ut. Denne opptredenen har Håvard angret på.
2. Etter at han fikk bare 5 i gym, skjelte han ut læreren i skriftlig form. Dette har han angret på.
3. Før en finale i fotball dro spillerne på byen. Dermed kjempet laget hans med ni spillere mot 11. Denne byturen har Håvard angret på.
4. To av hans beste kompiser ruset seg på narkotika, og siden gikk det dårlig med dem. At han ikke grep inn, har Håvard angret på.
5. Av nummer fire i Miss Norge-konkurransen ble han bedt med på date, men takket nei på grunn av en fotballkamp. Dette har han angret på, ikke minst fordi en kompis ble sammen med dama rett etterpå.

Moral: - Husk, det er lov å feile, men som regel får du en ny sjanse, avsluttet Håvard Karlsen.

Fem på tampen på Tangen

May-Tirill Osmundsen​​​​​

Hva er ditt beste Tangen-minne? -De mange gode stundene i klassen. Kontaktlærer Tone Johannessen ba oss fint sammen.

Hva gjør du til høsten: -Jeg tar et friår der jeg jobber på Synsam.

Gard Fossdal Uleberg

Hva er ditt beste Tangen-minne? -Det var veldig komisk å se en klassekompis falle ned ei trapp. Det gikk heldigvis bra!

Hva gjør du til høsten? -Da jobber jeg på bensinstasjon. Så får jeg se.

Fride Lunde

Hva er ditt beste Tangen-minne? -Jeg likte godt å være med i en podkast om fremmedspråk.

Hva gjør du til høsten? -Da drar jeg i det militære på Bardufoss, i sambandet i hæren.

Aleksander  Peersen Fretheim

Hva er ditt beste Tangen-minne? -Det var gøy å ha kunstutstilling som en del av undervisningen i bilder på medier og kommunikasjon i vg2

Hva gjør du til høsten? -Da blir det et friår eller studier i fotojournalistikk.

Sander Frøyså

Hva er ditt beste Tangen-minne? -Skoleturen til Søgne som lignet en svømmetur. Vi lå i gapahuk i pøsende regnvær.

Hva gjør du til høsten? -Studerer journalistikk