Gruppeoppgave: Bygg hytte!

I måned etter måned har tømrer-elever sagd og skrudd i tre etasjer. Ti tommeltotter ingen hindring, påstår læreren.

Byggearbeidere på stillas foran bygg - Klikk for stort bildeEt drøyt år tar det murer- og tømrerklassene å bygge denne romslige hytta. Marius Flatnes

-Hei, hva driver dere med? Leker dere Bukkene Bruse? vil lærer Marius vite.
-Nei, vi tramper av isen på stillaset, lyder svaret fra elevene på nivået under.

Februarsola kryper opp over Gillsvannet og gullforgyller unge fjes. De tilhører tømrerelever fra Tangen som utfører en gedigen gruppeoppgave: Bygging av hytte i tre etasjer på Justvik.

Her reiste murerelever underetasjen. Så rykket tømrerne inn og sørget for sviller, etasjeskiller, reisverk, takstoler og hva det nå heter alt sammen. Før skoleferien i fjor sto underetasjen ferdig, og det er meningen at byggherren kommende sommer kan kroe seg i sofakroken. Da har det tatt et drøyt år å bygge hytta.

Ung gutt med drill i stillas på nybygg. - Klikk for stort bildeFlittig og nøyaktig skrur Tom Engedal fast kledningen. Marius Flatnes

Det skal ikke stå på Tom Engedal. I femårsalderen fikk han sin egen verktøykasse av en far som elsker å skru på bil. Men etter hvert ville gutten heller ha tre enn metall mellom hendene, så på ungdomsskolen bestemte Tom seg for å bli møbelsnekker.

Slik gikk det ikke.

-Da vi fikk smake litt på forskjellige fag i vg1 på Tangen, likte jeg best tømring, forteller Tom.

I dag morges steget han mot den mørkeblå konteineren, treiv en drill og fylte lomma på verktøybeltet med skruer. Deretter klatret han spenstig som en katt opp til den øverste stillashøyden, hvor han flittig og fort skrur fast ytterpanel med grå royalimpregnering.

-Det er stas å være med på å reise et bygg og jobbe sammen med folk som deler min interesse, sier Tom.

Gruppe av unge bygningsarbeidere foran nybygg - Klikk for stort bildeEn solid arbeidslag. Foran fra venstre: Niklas Andersen og Philip Sandnes. Bak fra venstre: Claus Kragholm, Tom Erik Engedal, Felix August Davidsen, Elise Barøy, David Øen, Herman Tønnessen, Gustav Axelsen, Noah Brandt, Simon Jacobsen og lærer Marius Skøie. Marius Flatnes

-Hva skal vi gjøre nå?
-Beise bordene under takskjegget!

Lærer Marius Skøie gliser i sitt eget skjegg og svarer. Dette er supergøy, synes den erfarne byggmesteren og ferske læreren. Mannen er glad i yrket sitt og liker å lære det bort til elevene.

-Det er mye og mange å holde styr på her, men elevene er veldig flinke, hevder han.

-Hender det at du må rive noe ned igjen?

-Når elevene er gått, løper jeg rundt og kontrollerer med vater og rettholt.  Av og til må noe gjøres om.

-Hva kjennetegner en flink tømrerelev?

-Han står på hele tiden og setter seg ikke ned når arbeidet er ferdig, eller han er i tvil, men søker hjelp og veiledning. Har en riktig innstilling, har en også talent. Hvis en virkelig vil og prøver, får en det til.

-Også med ti tommeltotter?

-Tommeltottene blir etter hvert til fingre.

-Hvilken dimensjon er lektene på taket? 46 ganger 43?
-Nei, 30 ganger 48.

Fagarbeider Ståle Kristiansen river presenningen av materialstabelen, peker og viser. Han har jobbet i Forsvaret og i ambulansetjenesten, i tillegg til å ha vært tømrer. I skolens buss kjører han morgentrøtte elever til byggeplassen, og ettermiddagstrøtte tilbake.

Ung dame med beiskost på bygg. - Klikk for stort bildeElise Barøy liker å jobbe med tre. I dag må hun svinge beiskosten. Marius Flatnes    To vg2-klasser med 15 elever i hver deler uka mellom seg på byggeplassen. I dagens arbeidslag dukker det minsanten opp ei jente. Det er Elise Barøy, innehaver av verktøykasse med sag siden hun var ni. Fan av dokker ble denne jenta aldri. Sammen med faren, altmuligmann i Nordsjøen og handyman på land, snekret hun fuglekasse og hundehus.

-Hvorfor jeg er eneste jente i klassen? Noen jenter virker kanskje litt fisefine og vil heller gå på helse- eller idrettsfag. Guttene er sterkere enn oss, men i byggebransjen har vi ord på oss for å være nøye, sier Elise.

Så gjemmer februarsola seg bak åsen, og vi lytter til byggeplassens sang:
-Drrrrrr.
-Bank-bank.
-Dunk-dunk.
-Tilbake til skolen!

Billigere, men saktere

•  Den som får Tangen videregående til å bygge noe for seg, slipper atskillig rimeligere unna enn om hun eller han hadde valgt et vanlig firma. Men tid er ofte penger, og siden elevene skal lære underveis, blir arbeidet mye mer langvarig.
  • I forbindelse med et større prosjekt betaler Tangens kunde materialene selv på et byggmarked. Dessuten settes det en pris på arbeidet. Er det tale om bygging av benker, rastebord, trapper eller et annet, mindre arbeid, faktureres en fast sum. Ellers går det gjerne i dagrater, opplyser fagleder Svein Åsland på Tangen.
  • Endelig må skolen også ha godtgjort transport og rigging av stillas, verktøykonteinere og brakker.