Gjestene nøt himmelsk mat. Så kom de med en sjenerøs invitasjon.

20 elever, to lærere og to lærerstudenter vartet opp estlendere så tarmtottene deres logret.

To kokkelærlinger legger mat på tallerken. - Klikk for stort bildeSynnøve Skeie (2KOA) og Alexander Aguirre (2KOB) legger opp hovedretten. Tangen vgs

Ovnsbakt skrei. Urteglasert lammerygg. Bringebærmousse på sjokoladebunn. Politikere og byråkrater fra fylket Lääne-Viru i Estland mesket seg med festmaten elever og lærere brukte ti timer på å tilberede og servere.

På utvekslingsbesøk hos kolleger i Agder fylkeskommune var estlenderne, og hos vertskapet fantes ingen tvil: På Tangen videregående skulle gjestene se, høre, føle og smake. Og like høy som kokkehattene var stemningen da elever og lærere etter endt måltid ble kalt inn til bordene.

Eldre mann med juice-glass i hpnden. - Klikk for stort bildeEinar Vallbaum, fylkesordfører i Lääne-Viru. Tangen vgs  Da reiser han seg, mannen med det hjemmekoselige navnet Einar Vallbaum, fylkesordfører i Lääne-Viru. Estlenderen takker hjerteligst for den fortreffelige maten, før han og de øvrige gjestene applauderer så det klirrer i glassene. Men det kommer mer:

- Er det noen av dere elever som har lyst til å komme på utveksling til Estland? Vi har en skole som ligner på denne. Bare send meg en mail, så ordner vi det.

Én, nei to unge hender går langsomt i været. Dette tilbudet må åpenbart kokke- og servitørelevene tygge litt på.

Etter desserten bekrefter Triin Varek gjestfriheten. Hun er ordfører i byen Rakvere (15.000 innbyggere), der Tangens motstykke, Rakvere Ametikool, ligger. Allerede har byen omfavnet 400 flyktninger fra Ukraina. I tillegg finnes det hus- og hjerterom for noen elever fra Tangen, understreker hun.

Hensikten med utvekslingsbesøket i Agder var å drøfte det grønne skiftet. Estlenderne har noe å lære av sine kolleger på Sørlandet, sier ordfører Varek.

-Vi ligger nok litt etter, men vi er kommet et stykke på vei, blant annet med busser drevet av biogass og et rådhus som er selvforsynt med energi.

To middelaldrende kvinner i pene kjoler.ø - Klikk for stort bildeMaija-Liisa Aas (t.v.) er opprinnelig fra Estland, men bor i Norge, er lærer på kulturskolen i Kristiansand og kantor i Torridal kirke. Hun tolket under besøket. Triin Varek er ordfører i Rakvere. Tangen vgs

-I Norge diskuteres det om god jord skal beslaglegges av vindmøller. Hos oss er det samme tilfelle, sier Varek.

Men så til den vonde klumpen i magen, som ligger der selv etter et fortreffelig Tangen-måltid: Kommer Russland til å overfalle sin lille nabo Estland?

-Personlig tror jeg ikke det. Vi er medlem av Nato og EU, og jeg tror Nato vil beskytte oss om vi blir angrepet, slik avtalen lyder. Jeg har forresten en sønn på 20 som er i det militære nå og tjenestegjør på en stor Nato-base i Estland.

-Når tar krigen i Ukraina slutt?

-Jeg er ingen spåkvinne.

Lyst til å dra på utveksling?

Send en mail til Einar Vallbaum: einar.vallbaum@viru-nigula.ee

Du kan gå på denne skolen:

Rakvere Ametikool

Estland

Statsform: Republikk i Europa
Hovedstad: Tallinn
Innbyggere: 1 328 976
Areal: 42 390 km²
Språk: Estisk
Religion: Protestantisk kristendom
Allianser: Medlem av Nato og EU.
Mynt: Euro

Rakvere

Rakvere er en by i Estland, 92 kilometer øst for Tallinn, 20 kilometer fra kysten og ved jernbanen mellom Tallinn og Narva. Byen, som har 15 085 innbyggere (2020), er administrasjonssenter i fylket Lääne-Viru.

Næringsmiddelindustrien er viktigste industrisektor. Ved Rakvere er Europas største forekomst av fosforitt, som imidlertid ikke utvinnes.

Kilde: Store norsk leksikon