Gjesten hans ville ikke dra. Da fikk Ragnar en åpenbaring.

Apostelen Paulus var på vei til Damaskus da han så lyset. Lektoren Ragnar lå i senga på Lund.

Ung mann ser på kråke - Klikk for stort bildeJavel, du er i byen? En av Ragnars kråkevenner slår gjerne av en prat på Lundsbrua. Tangen vgs

Ved første øyekast virket det som om de to gamle damene drev morgengymnastikk i garasjekjelleren. Men dette var noe mer. Damene hoppet rundt med armene i været, skrek og kastet pølsebrød i alle retninger. Hvorfor? De prøvde å jage ut ei kråke som hadde søkt tilflukt i automobilens hellige gral.

Omsvermet

Han er sterkt omsvermet, realfagslektor Ragnar Glendrange på Tangen. Ikke minst av kråker. Under covid-bølgen, da vi helst bare skulle sitte bak munnbind og øyeflørte med hverandre på Teams eller Zoom, fant Ragnar en kontaktsugen gjeng å henge med. Ikke-digitalt. Kråkene i Bertesbukta.

Ung mann med kø av kråker foran seg - Klikk for stort bilde-Sitt pent i kø! Ragnar skal ha orden når han deler ut peanøtter uten salt, men med omtanke. Tangen vgs

Snart fikk de bevingede skarer tillit til den store mannen med det lange, ravnsvarte, unnskyld, kråkesorte håret. Pent på huk satte han seg, han utstøtte koselyder, og ikke minst, kastet peanøtter uten salt fremfor seg. Nam-nam.

Snart hadde de fast følge, Ragnar og kråkene. Syklet han til skolen, fikk han eskorte av de ivrigste. Ved inngangsdøren snudde de. Fri som fuglen, ikke ufri som eleven, skal man være. Ja til kra-kra, nei til krav-krav.

Kråke på rekkverk - Klikk for stort bildeÅ følge Ragnar til skolen er greit. Men å begynne der? Nei, takk! Tangen vgs

Men så havnet en av fuglene innendørs annetsteds. Det må ha vært dragsug-kråka, tror Ragnar, den som ynder å fly rett bak ham når han sykler.

En dag parkerte lektoren tohjulingen i boden ved garasjekjelleren hjemme på Lund. Da han kom ut igjen, så han ei åpenbart stressa kråke surre rundt der inne. Fjærene reiste seg, øynene flakket, nebbet sto åpent, og ut av det kom klagende lyder.

Feilparkert

I et par timer prøvde Ragnar å få den feilparkerte kråka ut. Han syklet rundt og rundt og ut av porten, men nei, fuglen var redd smale åpninger og lav takhøyde. Da var det bare å sette ut litt vann og noen peanøtter til nattproviant.

Neste dag entret de gamle damene scenen. Først da de skjønte at Ragnar var selveste kråkemannen fra NRK Sørlandet og Norge Rundt, falt de til ro og overlot utdrivelsen av det grå-sorte vesenet til ham.

Mann og kråker i motlys - Klikk for stort bildeMorgenfugler i Bertesbukta. Tangen vgs

Ny dag, nye forsøk. Men nei. Dragsug-kråka forble gjesten som ikke ville gå (Allusjon til Karsten Isachsens bok). Ny utsetting av nattproviant.

Åpenbaring

-Da jeg lå i senga den kvelden, fikk jeg en åpenbaring. Om den kom fra en kråke-engel, aner jeg ikke. Men budskapet var klart: Samle en flokk artsfrender på utsiden av garasjeporten og få dem til å gaule og rope. Da vil nok den gjenstridige kråka tørre å fly ut.

Som åpenbart, så gjort. Åtte-ti kråker samlet Ragnar raskt på en sykkelrunde akkompagnert av plystring. Fansen ropte og skreik med det nebbet de har. Og se, da trosset gjesten redselen for smale åpninger og lav takhøyde og forduftet. Idet dragsug-kråka lettet, ble Ragnar lettet.

Ry for å være grei

Siden apostelen Paulus allerede er nevnt, må vi sitere en setning av ham fra Romerbrevet: "Hva skal vi så si til dette?"

Ikke vi, men lektoren Ragnar skal si det:

-Kråkene driver sannsynligvis med en form for kommunikasjon som vi ikke forstår. I deres kretser har jeg sikkert fått ry for å være grei, med nøtter til overs. Uansett hvor jeg er på østsiden av Kristiansand, har jeg ei kråke eller flere etter meg.

Ung mann med kråkefølge - Klikk for stort bildeFast følge. Nei, Ragnar Glendrange røyker ikke, han bare ryker i morgenkulda. Tangen vgs

-Hvor mange hangarounds har du i Bertes?

- Opp mot 40, vil jeg tro. De må sette seg pent i nøttekø. En hann er tydelig sjef og passer på å stille seg forrest når godsakene deles ut.

-Er de glad i deg for mer enn nøttene dine?

-At jeg kjenner kråkers følelsesliv, skal jeg ikke påstå. Uansett hva de synes om meg, er de lekne og ertelystne. Hvis jeg sitter og nyter sola en dag, oppfordrer ungkråkene hverandre med blikket til å nappe i skolissene mine.

Guttastemning

Det oppstår en slags guttastemning mellom dem. Lissenappingen gir jo ingen gevinst, bare risiko. De ligner unge menn som gjør dumme, farlige ting for å få anseelse hos hverandre,

Åpenbart har de glede av å mobbe større dyr; svaner nappes i stjerten og hauker jages. Kråker er bøller tvers igjennom, men de er flinke til å ta vare på hverandre, både som par og innad i flokken.

- Sykkelen din ble forleden stjålet - er kråka tyvaktig som ravnen?

-Neppe. Det er vel heller et menneske som er blitt misunnelig av å se meg sykle rundt med en kråkeflokk etter seg.

Se NRK-innslag med kråkemannen

Hør Ragnar i podkasten Tangenfolk: