-Germany, can you hear me?

Et snev av Grand Prix-stemning senket seg over skolen da den ble enda litt mer internasjonal. En professor snakket på engelsk om østers til norske og tyske lærere.

Middelaldrende dame foreleser forn bildeskjermm - Klikk for stort bilde-Stillehavsøstersen er en fremmed art som har spredd seg i være farvann, fortalte professor Ane Timenes Laugen. Tangen vgs

Som mange vet, er Auguste Viktoria Schule i Tyskland og Tangen blitt søsterskoler. Lærere og elever har besøkt hverandre, og nylig ble forsøstringen tatt et skritt videre: Video-overført forelesning fra Kristiansand til Itzehoe.

-Germany, can you hear me, sa UiA-professor Ane Timenes Laugen. I et klasserom på Tangen sto hun lar til å forelese.

-Yes. Can you hear us in Norway, repliserte rektor Angela Kopp på Auguste Viktoria.

Innvandrer

Og dermed doserte professoren om en fuktig innvandrer, nemlig stillehavsøstersen. Den er stum, men kan forårsake svoveldampende ytringer fra menneskers munn. Langs sørlandske strender ligger nemlig muslingen med det knivskarpe skjellet klar til å skjære bare føtter til blods.

-I tillegg kan kolonier av stillehavsøsters nærmest blokkere trange sund, og døde eksemplarer stinker forferdelig, fortalte professor Ane Timenes Laugen.

dataskjerm med bilder av innsamling av østers - Klikk for stort bildeSlik så skjermen på pc'en ut under foreleseningen som ble overført pr. Zoom. Innsamling av stillehavsøsters til venstre, mens bilderaden til høyre viser tilhørere. Tangen vgs

Men man må ikke glemme at stillehavsøstersen er en slurpe-slurpe-delikatesse verden over, at den tilbyr skjulested for fiskeegg, at den filtrerer sjøvann og at den bidrar til artsmangfold.

Naturlig finnes stillehavsøsters i det nordlige Stillehavet fra Japan til Beringstredet, men larvene legger er så reiselystne at skjellene nå finnes langs kysten fra svenskegrensen til Smøla.

Biologiklasse

Takket være det faste forholdet mellom Auguste Viktoria og Tangen, kommer en biologiklasse fra Itzehoe til Kristiansand i juni for blant annet å lete etter østers. Eller Auster som de sier. Eller oyster, som det heter på engelsk.

Apropos Grand Prix-stemning: Det ble ingen avstemning etter professorens foredrag. Rent uoffisielt gir nettsiden Norway ten points out of ten.

Les om stillehavsørstersen på Store norske leksikon