Gekki har gode grunner til å smile. Her ser du fem av dem.

Lipgloss og Leca. Foundation og fliser. Mascara og mørtel. Dette er kjempebra kombinasjoner.

Fem jenter med ryggen til. Eldre mann vendt mot dem. - Klikk for stort bildeMurmester Gekki med fem lydhøre elever. Tangen vgs

-Se nå, sånn gjør jeg det når jeg fuger. Smør godt utover!

Utestemmen buldrer gjennom murerverkstedet i første etasje på Tangen. Ingen elever går glipp av instruksjonene fra Gekki. Og det er ingen flisespikking han bedriver, her går det i store, djerve drag når fliser skal fuges.

Gekki? Han heter visst Arne Gekki Andersen, men det er det ikke mange som vet. Gjennom hans 25 år som lærer i murerfaget på Tangen har Gekki vært tilstrekkelig navn.

Alle ser Gekki. Alle hører Gekki. Alle kjenner Gekki.

Blid er han, men ekstra blid akkurat nå. Grunnen? I gruppen for vg1-elever som tar fordypning i murerfaget, har han fem jenter. Det er rekord.

-Jeg har aldri hatt flere enn to, så dette er flott, sier Gekki.

Navnet Gekki

Av en lærer i femte klasse (for 50 år siden) ble Arne kalt Gekki for første gang. Grunnen? Gutten gutten lagde en del lyd og pratet mye i timene. For fem år siden søkte så Gekki om å få det godkjent som mellomnavn. Inngvilget.

Fem unge jenter i arbeidsklær sammen med eldre mann i gule arbeidsklær - Klikk for stort bildeGekki gleder seg over at fem jenter på vg1 tar fordypning i murerfaget. Fra venstre Signe Greibesland, Ida Heldal Standnes, Lea Johansen, Andréa Bakkevold Nilsen og Ingrid Elise Solås. Tangen vgs

Men jenter og muring, hører det sammen?

-Javisst. Jentene er mer nøyaktige, og det blir særlig tydelig når de legger fliser, mener læreren.

-Holder kvinnekreftene?

-Det er bare å jobbe smart. Jeg har sett gutter som bærer altfor tunge bører med materialer oppover i etasjene. Da kommer fort skadene. Gå heller en ekstra gang, det er mitt råd til både gutter og jenter.

-Hva skjer med guttene i klassen når jenteinnslaget er så stort?

-De roer seg ned. Miljøet blir bedre.

-Kommer det flere jenter til byggfag nå for tiden?

-Det kan se sånn ut, sier Gekki.

Så skrur han på utestemmen igjen:

-Hvor lang tid tror dere det hadde tatt meg å fuge denne veggen med fliser? Jeg skulle nok ha greid det på en arbeidsdag, erklærer Gekki.

Nå skjønner elevene at det er mange fliser, teglstein og Leca-blokker opp til mester Gekkis nivå.

Derfor fordyper de seg i murerfaget

Signe Greibesland:
- Det er gøy å jobbe med hendene, ja hele kroppen. Her får vi mange utfordringer. Jeg har lyst til å bli murer.

Ida Heldal Standnes:
-Det er helt greit å mure, men jeg vil søke vg2 anleggsteknikk på Sam Eyde og bli maskinfører. Det ligger til familien. Både noen av fetterne og onklene mine har dette yrket.

Lea Johansen:
-Jeg liker murerfaget veldig godt. Det er helt annerledes enn det vi ellers driver med på skolen. Jeg har lyst til å bli murer og spesialisere meg på flislegging.

Ingrid Elise Solås:
-Dette er gøy. Jeg liker å gjøre noe praktisk og satser på å bli murer.

Andréa Bakkevold Nilsen:
-Dette er helt topp. Hyggelige folk overalt. Jeg er glad i å jobbe med hendene, og det vi driver med, er ikke så vanskelig å forstå. Jeg vil bli murer.

Ung jente fuger fliser. - Klikk for stort bildeIda Heldal Standnes i arbeid. Tangen vgs