Ga sengesettet bein å gå på

I mars kjøpte de en haug med brukte stoffer og plagg. Nå kan elevene sprade rundt i selvsydde kreasjoner.

Ung jente holder sommerkjole forsan seg. - Klikk for stort bildeFilippa sydde sommerkjole av et sengesett. Nå kan hun synge: "Du skal ikkje sova bort sumarnatta." Tangen vgs    - Denne lagde jeg av et brukt sengesett, forteller Filippa Richardsen, der hun viser fram en kort kjole med stropper.

Foreløpig har hun ikke hatt plagget på seg, men blir det mye sol i sommer, skal det skje, forsikrer Filippa.

Et korsett er Erica Wesøys verk. Stoffet har tegninger av fyrtårn og seilfartøyer som henleder tanken på sjøsprøyt. I sitt tidligere liv var fôret ei skjorte, mens det utvendige er en stoffrest.

Det har tatt mye tid å sy plaggene, vedgår Filippa og Erika, men denne langsomheten i arbeidet med hendene har gjort dem godt i en ellers veldig hektisk skoleuke.

To jenter i stoffhaug - Klikk for stort bildeBegynnelsen: Filippa Richardsen (t.v.) og Sophie Dale med noen av de brukte rå-stoffene. Tangen vgs Damene bak disken i bruktbutikken til NMS (Det norske misjonsselskap) på Sørlandssenteret ble begeistret. Inn dørene en dag i mars kom elever fra Tangen, og de var på storhandel.

For 1900 kroner fikk jentene en bra haug med stoffer og klær. Nå skulle de formgi og sy nye plagg av alt det gamle.

Design og bærekraft heter valgfaget på linjen Kunst, design og arkitektur (KDA), der 11 elever arbeider under ledelse av lektor Lill-Margrethe Stene. Elevene kommer fra vg2 og vg3.

- Tekstilbransjen er en av de verste klimasynderne. Derfor er gjenbruk så viktig, sier Lill-Margrethe.

I løpet av skoleåret har elevene lært seg å sy sine egne klær etter tegning. Å forvandle varene fra bruktbutikken til nye plagg, tok lenger tid enn beregnet. Fire elever kom i mål, mens resten skal gjøre oppgaven ferdig hjemme.

-Heldigvis kan erfaringen fra denne prosessen overføres til andre gjøremål, sier Lill-Margrethe Stene.

Ung jente ved symaskin - Klikk for stort bildeSophie Dale lager nytt av gammelt. Tangen vgs