Frosken ble fanget, men ikke kysset

Også utenfor klasserommet foregår undervisningen i biologi. Nylig gjorde elever i faget feltarbeid i Bertesbukta og på Ljosland.

Frosk i hånd - Klikk for stort bildeButtsnutefrosken ble tatt hånd om. Tangen vgs

-Se der! Noe rører seg. Lærer Maria Aasen har fått øye på en frosk. Og kollega Siri Houge ligger snart langflat i myra for å få tak i den. Der!

Varsomme hender griper buttsnutefrosken. Men ingen elever vil kysse den, selv om eventyret forteller at den da forvandles til en prins.

Prinser er gått litt av moten, og Tangen-elevene skal holde seg til harde fakta og ikke til eventyr. Biologi 2-elevene (stort sett vg3-elever som vil fordype seg i faget)  har nemlig vært på Ljosland for å lære om økosystemet vi finner i fjellet, der buttsnutefrosken finner sin fuktige plass.

Mennesker på høstfjellet - Klikk for stort bildeHerlig vær, herlig natur. Biologielevene på ekskursjon på Ljosland. Tangen vgs

På ekskursjonen til fjellet var hensikten blant annet å lære metoder biologene bruker i feltarbeid. Dessuten skulle artene vi fant registreres, og vi skulle finne ut om organismene var var tilpasset et liv på fjellet, forteller biologilærer Siri Houge.

Elevene gjennomførte også en såkalt linjeanalyse for å finne ut hvordan vegetasjonen endret seg etter hvert som de gikk fra subalpin sone til lavalpin sone. Skillet mellom disse sonene går ved tregrensen. 

Høst i fjellet - Klikk for stort bildeRypebær i høstfarger. I bakgrunnen krekling. Tangen vgs

Elevene registrerte hvilke plantearter de fant i «ruter» som de la ut ved jevne mellomrom. Posisjonen til hver rute ble registrert med GPS, og så kunne man plotte dette inn i et digitalt kart over området. 

Også jordprøver samlet elevene. Prøvene ble analysert på skolen. I tillegg logget man værdata som temperatur, vindhastighet og lysinnstråling. 

Blåbær - Klikk for stort bildeStri kråkefot og blåbær. Tangen vgs

Bertesbukta

Biologi 1-elevene lærte om livet i fjæra i Bertesbukta, der de brukte ulike metoder for å fange og registrere hvilke arter som finnes i strand- og fjæresonen i sjøen. 

Ungdommer med not i bukt med sang - Klikk for stort bildeTrekk med strandnot. Noten trekkes innover og «skraper» langs bunnen sånn at den fanger med seg tang, småfisk, strandkrabber og andre småkryp som lever i strandsonen. Tangen vgs

Redskapene var blant annet strandnot, leppefiskteiner, kasteriver og planktonhov. Elevene jobbet i små grupper og gikk til poster der de fikk ulike oppdrag, forteller biologilærer Maria Aasen.

Taskekrabbe - Klikk for stort bildeEn taskekrabbe kom seg inn i en av teinene. Den og alle fiskene ble sluppet ut etter at de var blitt fotografert og artsbestemt. Tangen vgs Fisk i gjennomsiktig plastdunk - Klikk for stort bildeGod fangst i leppefiskteinene, bl.a. berggylt, bergnebb og rødnebb. Tangen vgs