Fram for en god russetid - med hjelp fra foreldrene

Avslutningen på skolegangen skal feires med sunn moro. Tangen ber vg2-elevenes foreldre bidra til dette.

Yngre dame smiler foran bildeskjerm med russ - Klikk for stort bilde-Russ trenger trygge foreldre, ikke en ny bestevenn som heier på dem og synes de er kule, mener Gunn Kristin Wetrhus, avdelingsleder for elevtjenesten på Tangen. Tangen vgs

For at russetiden skal bli best mulig, må forberedelsene begynne tidlig. Derfor inviteres vg2-elevenes foreldre til et møte om hvordan de kan støtte og hjelpe podene sine våren 2025.

- Selv om russen har nådd myndighetsalderen, er de fortsatt mammas og pappas ansvar, påpeker Gunn Kristin Wetrhus, avdelingsleder for elevtjenesten. Dessverre er rus ofte en del av den blå eller røde feiringen, så på et møte i KRS Live får foreldrene en kraftig advarsel mot dette.

Smertelig tap

I 2020 mistet Gyril og Stein Thomas Tusvik sin 21 år gamle sønn Jens, etter at han hadde tatt en overdose av det sterke narkotiske stoffet fentanyl, som politiet er svært urolig for.

På møtet i KrS Live, dit foreldre fra alle de videregående skolene i Kristiansand inviteres, forteller Gyril om tapet av sin sønn. Her kan du se et NRK-innslag om det tragiske dødsfallet.

Oppfordring

Uten å sikte til denne sørgelige begivenheten, kommer avdelingsleder Gunn Kristin med milde oppfordringer til russens foreldre:

- Kjør ungdommene til og fra fester.
- Si til ham eller henne at dere alltid kan nås på telefon.
- Oppfordre dem til å snakke om vonde opplevelser. Si at dere tåler å høre hva de har å fortelle, og at det verste er å ikke ha noen å snakke med.

Bekjemper rus

På møtet i KRS Live deltar også årets russepresidenter og elevrådslederne fra alle skolene. Gunn Kristin berømmer russen 2023 for å bekjempe rusbruk. Det er blitt holdt foredrag på skolene, og på russedressene sitter merker med oppfordring til å unngå rusmidler.

Det samme programmet som foreldrene deres tilbys i KRS Live, får vg2-elevene på skolen. I tillegg gis årets russ en halv dag med orientering hvor det blant annet advares sterkt mot promillekjøring og overgrep.

-Jeg håper og tror at både årets og neste års russefeiring blir dominert av sunn moro, og jeg regner med god medvirkning fra foreldrene, sier Gunn Kristin Wetrhus.

-Godt initiativ

Mia Tomine Neset i 2MKA skal være russ neste vår. Hun synes det er bra at skolen henvender seg til vg2-elevene og deres foresatte for å skape en trygg feiring.

-Det er jo en god stund til våren 2025, men bedre tidlig enn aldri, mener Mia.

Sammen med noen elever fra Tangen og venner fra Grimstad har hun dannet en russegruppe, og der skal det være plass til flere, påpeker Mia.

-Det er fint at foreldrene støtter oss når vi er russ, men det viktigste er at vi ungdommer passer på hverandre og griper inn når noe ubehagelig skjer, sier Mia Tomine Neset.

Her er arrangementene;

Onsdag 6. mars:
Møte for foresatte til alle vg2-elever i Kristiansand i KRS live kl 18-19.30
Foresatte blir invitert og hører samme foredrag som det ungdommene gjør dagen etter (se under).

Innledningen denne kvelden er et samarbeid mellom årets russepresidenter og elevrådsledere fra de fire videregående skolene i Kristiansand. På møtet forteller russen om hva de venter av foreldre. Representanter fra tverrfaglig gruppe på Tangen og elevtjenesten er til stede.

Torsdag 7. mars:
Kl 12.10-13.40 holder Gyril Lunde Tusvik foredrag i smultringen (foajeen) på skolen. Det handler om sønnen hennes som døde av en overdose.  Orienteringen holdes i samarbeid med fylkeskommunens psykososiale ressursteam for vg2-elevene på ST/SF/Frisør/INT/Blomst.

Vår egen russepresident Emma og elevrådsleder Celine leder oss og sier litt om egne erfaringer og opplevelser.