Fra stryk til 6 i fysikk

Oppgavene kan handle om et legeme i bevegelse. Selv er Lukas en karakter-rakett.

Ung mann foran tavle med formler - Klikk for stort bildeUansett hvor smart du er, må du jobbe for å bli god i fysikk, mener Lukas Todal. Tangen vgs

Faren kaller sønnen en fysiker. Og hele familien gleder seg over den forbløffende utviklingen til Lukas Todal i det kanskje vanskeligste realfaget på videregående.

La oss skru klokka et par år tilbake. Da ser vi en temmelig fjern gutt i fysikktimene til lektor Ragnar Glendrange. Eleven Lukas er trøtt, uinteressert, ukonsentrert. Gir blaffen.

Karakteren hans følger tyngdeloven. Den går til bånns. Stryk i Fysikk 1 i vg2.

Comeback

Senere skal vi se et av de sterkeste comeback siden Lasarus (han Jesus vakte opp fra de døde). I et nytt forsøk året etter belønnes Lukas med karakteren 5. Hva skjedde?

- Det er vanskelig å si. Jeg våknet opp og fattet interesse for faget. Nå var det gøy med fysikk, forteller Lukas.

For ham har skolen alltid vært vrien. Å sette seg ned og jobbe ble et stress. At han etter vg2 begynte å ta medisin mot ADHD, har nok gjort skolearbeidet litt lettere.

Fjerde år

Men siden det til tider gikk tungt, avslutter Lukas nå programfagene i sitt fjerde år på Tangen. Blant dem er Fysikk 2, der det nylig vanket en skriftlig prøve i gravitasjon. Karakter: 6.

Og for bare noen dager siden kalles Lukas inn til lærer Ragnar. Nå er det alvor. Mannen med hår så langt som et lysår og så mørkt som et svart hull i verdensrommet skal eksaminere muntlig i relativitetsteorien.

Puh! Dette er de største og tyngste tankene til geniet Albert Einstein. Om tid og rom handler relativitetsteorien.

Fascinerende

-Det er fascinerende å finne ut hvordan tid fungerer ut fra forskjellige perspektiver, at tid og rom har med hverandre å gjøre, røper Lukas.

Det gikk relativt bra med refleksjonene omkring relativitetsteorien. Karakter: 6.

Ung mann ved skrivebord - Klikk for stort bildeI fysikkrommet. En mikroskopisk del av verdensrommet. Lukas akter å bli dataingeniør som sin storebror. Tangen vgs

Nå lurer du kanskje på om denne 19-åringen er god i matte også? Der lå han helt nede i sumpa i vg2, mens han nå har klatret til 6 i R2, den vanskeligste varianten.

Hvordan bli så hvass i realfag?

-Matte og fysikk er ikke så vanskelig som folk tror. Men mange elever er avhengig av gode lærere. Selv har jeg vært kjempeheldig med Ragnar, sier Lukas.

Passe tempo

Denne læreren er flink til å legge vekt på det viktigste og til å holde et passe tempo. Dessuten er han hyggelig og morsom, ja han blir en slags kompis, attesterer eleven.

Hva sier så fysikklærer Ragnar om sin elevs svimlende oppstigning?

-Maken har jeg aldri sett. Nå viser Lukas forståelse på et veldig høyt nivå.

Fysikkens lover

-Hva skal til for å bli god i faget? Et kjempestort talent?

- Et visst anlegg må til, men det viktigste er å være fascinert av fysikkens lover. Jobbe må en selvsagt, men det er ikke bare å lese i læreboka og løse oppgaver. Jobbing kan like mye bety å gå rundt og lure på hvordan ting funker i det daglige, mener Ragnar Glendrange.

Mann i snø med krpker rundt - Klikk for stort bildeÅ gå rundt og lure på hvordan ting funker. Det er også å jobbe med fysikk, mener lektor Ragnar Glendrange. Tangen vgs