Ruteanalyse i åpent område.
Biologi 1 har vært i Bertesbukta, der elevene lærte om metoder som brukes for å undersøke indre farvann i sjøen. Elevene jobbet i grupper og roterte mellom ulike poster med varierte aktiviteter. De trakk leppefiskteiner og strandnot for å fange fisk, krabber, reker og muslinger, og brukte kasterive for å samle inn ulike arter av tang og tare. Fangsten ble overført til akvarier for artsbestemmelse, før alle individene ble sluppet trygt tilbake i sjøen.
Det ble også gjennomført kjemiske analyser av vannkvaliteten, samt trukket planktonhov for å samle vannprøver. Disse skulle undersøkes nærmere for innhold av plante- og dyreplankton, samt spor av plast. En av postene handlet om å samle inn plastsøppel i strandsonen – dessverre var det litt mer av dette enn ønskelig.
Biologi 2 har hatt sin fagdag i Jegersberg, med fokus på undersøkelser av vegetasjon og økosystemer på land. Her gjennomførte elevene en såkalt linjeanalyse, der kvadratiske ruter i metall (eller meterstokker) legges med jevne mellomrom langs en linje på omtrent 50 meter. I hver rute artsbestemmes plantene som finnes, noe som gir grunnlag for å kartlegge hvordan vegetasjonen endrer seg fra ett område til et annet.
I tillegg observerte elevene dyr og dyrespor, og registrerte fremmede arter og såkalte «hagerømlinger» som har forvillet seg ut i naturen. Slike arter kan spre seg raskt og utkonkurrere stedegne arter, og er derfor uønsket i naturen.
Fagdagene ga elevene verdifull erfaring med praktisk arbeid i felt, og viste tydelig hvordan teori og praksis henger sammen i biologifaget.