- Før var jeg knipser. Nå er jeg mer fotograf.

Hannah har alltid likt å bruke kameraet. Men etter at hun begynte på Bilde valgfag, ble det noe helt annet.

Ung jente med selvportrett - Klikk for stort bildeHannah Corneliussen med selvportrett. Tangen vgs

Hannah og Hannah. En live-versjon og et frossent øyeblikk i hennes liv.  Selvportrettet er et av fotografiene hun stiller ut i Agder kunstsenter.

-Nå har jeg fått et blikk for fotografering, forteller Hannah Corneliussen. Sammen med 21 medelever i programfaget (valgfaget) Bilde viser hun noen av arbeidene fra den senere tid.

Hvordan?

Hvordan ta gode bilder? Eller rettere sagt - hvordan bli mer enn en knipser?

-Hvor kommer lyset fra, og hvordan virker det på motivet? Det er noe man må tenke på, sier Hannah.

Videre må en være nøye med plassering av motivet, og ikke minst fotografens posisjon.

-Det gjelder å bevege seg utenfor komfortsonen. Legg deg ned eller klatre opp på noe for å få den rette vinkelen. Å stå rett opp og ned med kameraet gir sjelden et godt resultat, understreker Hannah.

Høyt nivå

Sidsel Jørgensen er læreren til de 23 elevene i Bilde-faget.  Årlig viser hennes disipler hva de kan, og det er ikke for mye sagt at nivået denne gang er høyt. Så det er bare å komme seg til kunstsenteret.

jente md bilde av to dådyr - Klikk for stort bildeHannah Eike Velken. Tangen vgs ung jente ved bilder - Klikk for stort bildeNatalie Røysland Haugen, 2MKA. Tangen vgs Ung jente med foto - Klikk for stort bildeCamilla Angelina Ostojic. Tangen vgs

Fotoutstilling

Jenter i fotogalleri - Klikk for stort bildeFotografiene i Agder kunstsenter er vel verd et besøk. Tangen vgs

Hvor: Agder kunstsenter, Skippergata 24, Kristiansand, rett ved Bare studenthus (tidligere kunstmuseum).

Hva: Utstilling av fotografier av elevene i valgfaget Bilde.

Når: Utstillingen er åpen mellom 12 og 16 fra og med tirsdag 30. januar til og med søndag 4. februar.