Fikk lyst til å ytre seg

-Nå kunne jeg tenke meg å skrive et leserinnlegg til Fædrelandsvennen, sier Yahye Bashir Nuur. Han har nettopp vært på biblioteket i byen, der vg1-elever ble oppfordret til å si sin mening offentlig.

To blide unggutter - Klikk for stort bildeVel fornøyd var klassekameratene Yahye Bashir Nuur (t.v.) og Benjamin Hestad med opplegget om ytringsfrihet. Tangen vgs

-Hva jeg skal skrive om? Det vet jeg ikke ennå. Men timen var morsom, særlig fordi vi ble stilt spørsmål og fikk lov å si hva vi er opptatt av, sier Yahye.

Fornøyd

Klassekamerat i 1MKA, Ben Hestad, er også fornøyd. Han nøler litt med å ytre seg offentlig, men prøver å synge ut i vennekretsen.

-Det er alltid fint å oppleve noe annerledes, utenfor skolen. Og de som orienterte oss i dag, var nærmere vår alder enn de fleste av lærerne.  Det er en fordel, mener Benjamin.

Ung dame ved bildeskjerm - Klikk for stort bildeHva er dere opptatt av, spurte Eliana Hercz fra Ungdommens ytringsfrihetsråd. Tangen vgs

Palestina og Israel. Fotball. Fraværsgrensa. Kjønnsskifte. Fritt skolevalg. Status. Kroppspress. Abort. Miljø.

Dette var noen av stikkordene Eliana Hercz fikk til svar da hun spurte elevene i den to vg1-klassene i salen om hva de var opptatt av. Eliana representerer Ungdommens ytringsfrihetsråd, som Norsk PEN og Fritt Ord skjøv i gang. Begge organisasjonene ivrer for ytringsfrihet og ytringsmangfold.

Joel

Fra scenen oppfordret journalist i Fædrelandsvennen og avgangselev fra Tangen i år, Joel Nziza, elevene til å sende leserinnlegg til avisen.

Hans kollega Johanne Ousdal understreket at hun gjerne hjelper elevene med å utforme sin ytring, og det kan være tekst, video eller lyd. Tangen vgs har for tiden et samarbeid med fvn.no, ved at elever får gratis abonnement på nettavisen, i håp om at de skal ytre seg.

Ungdommer i sal - Klikk for stort bildeElevene hadde mange meninger. Nå gjelder det bare å få dem ut. Tangen vgs

I tillegg oppfordret Rådgiver i Fritt Ord, Anne-Lise Sognnes, ungdommene til å delta i organisasjonens konkurranse for videregående skole, en tevling der elever leverer bidrag om ytringsfrihet og demokrati. Også her er det snakk om flere ytringsformer. I år var det en tegneserie som gikk til topps.

Mottoet får neste års konkurranse (innleveringsfrist i mars) er "Jeg skroller, altså er jeg".